maandag 31 maart 2003


Jenny & Willeke in ’t Speelhuis


Jenny Arean & Willeke Albert. Helmond - Zaterdagavond zijn Anne-Sofie en ik naar de theatervoorstelling ‘Klarenbeek en Verbrugge’ geweest van Willeke Alberti en Jenny Arean in het Speelhuis in Helmond. Het was de eerste keer sinds de verbouwing van het Speelhuis, dat we daar weer een voorstelling bijwoonden. De indeling van de zaal is niet veranderd, maar er staan verrukkelijke stoelen. Op de vloer zijn de randen van de op en -afstapjes gemarkeerd met lichtjes. Wel attent, maar er zijn naar mijn idee te veel nauwelijks waarneembare, zeer geringe hoogteverschillen. Ondanks de lichtjes zag je toch regelmatig iemand struikelen. Jammer. De avond lieten we voorafgaan door een heerlijk theaterbuffet in het theatercafé ’Blom en Sanders’. De voorstelling zelf voldeed geheel aan onze verwachtingen. De dames ‘speelden zichzelf’ en lieten dat in samenspraakjes met lieve, stekelige en ruzieachtige momenten heel geloofwaardig overkomen. Maar behalve hun verschillen bleek toch ook dat er overeenkomsten waren. Allebei heel zelfstandig, een lang theaterleven, ups en downs in de liefde, gemeenschappelijke collega’s en kennissen. En allebei de nodige levenservaring en - pijn. Het lied van Willeke: ’De herfst van m’n leven’ vond ik heel mooi: “Ik sta op een berg, Te kijken naar beneden, Het dal van m’n verleden, Gevuld met zoveel pijn, Maar alles wat ik heb, Dat stemt me nu tevreden, Levend in het heden, Durf ik mezelf te zijn…” Prachtig. Maar ook het duet; ‘Het verrukkelijke vreemdgaan van weleer’. Ondeugend, eerlijk en schitterend. Humoristisch was het ook en het acteren was echt vakwerk. De moeite waard om deze show te gaan zien.
Voor wie geïnteresseerd is: ze staan op 2 en 3 april in de Rijswijkse Schouwburg.
Zie verder op de site van Willeke Alberti



Een bijdrage van Nellie