zaterdag 29 maart 2003


Slagroomgebakjestest 2003


Delft – Elk jaar opnieuw wordt de jaarlijkse slagroomgebakjestest gehouden. De afdeling ‘feestelijke cake en taart’ van de Nationale Consumenten Nagerechten Bond (NCNB) - in de volksmond ook wel de Toetjesclub genoemd - organiseert het snoepfestijn elk jaar opnieuw in een andere gemeente. Dit jaar werd de proeverij georganiseerd in feestzaal De Bolle Buik te Scherperazeel. De deskundigen van de NCNB moesten zich ook dit jaar weer door een tafel vol met slagroomgebak heen eten. Ook dit jaar kreeg ik weer een uitnodiging voor de jury. Omdat ik uit een familie van bakkers kom, wordt aan mijn oordeel veel waarde toegekend. Ik eet zelf niet mee. Ik beoordeel het uiterlijk van de toetjes op de feestelijke opmaak en let ook meteen op of de dames het gebakje netjes verorberen. Toetjes waar klodders vanaf vallen op de kleding, verdwijnen direct in de gft-bak. Een gebak moet ook goed te hanteren zijn. Knoeipotterij moet niet mogelijk zijn. De prijs van de vakjury ging dit jaar naar de Schuytevaertse banketbakker Jaap Dronkert. Hij won de gouden slagroomspuit met zijn harde mokka.

De publieksjury prikt ook een vorkje mee


Het favoriete publieksgebakje werd door 600 van tevoren geselecteerde consumenten gekozen. Ook dit jaar won weer de Bossche Bol.