maandag 24 maart 2003


Maarten ‘t Hart in Eindhoven


Maarten 't HartHelmond – Als ‘correspondent’ van ODD moet ik me toch aanwenden om altijd een digitale fotocamera bij me te hebben. Te vaak zie ik leuke shots waar een leuk verhaal bij zou passen, maar helaas heb ik dan vaak geen camera bij de hand. Zo ook zaterdag. Pieter Jan wilde heel graag het boekenweek geschenk van dit jaar. 'Gala' geschreven door Ronald Giphart. Ik wilde erg graag het boekje dat Maarten ’t Hart voor de Bijenkorff geschreven heeft t.g.v. de boekenweek: 'De Scheltopusik'. In het magazine ‘BIJ’ had ik gelezen dat Maarten ’t Hart zijn boeken zou signeren op de boekenafdeling van de Bijenkorff in Eindhoven. Een gelegenheid om de boekenkast maar weer eens aan te vullen. Ik had nog een boek op mijn verlanglijstje; nl. ‘ De garnalenpelster’ van Nilgün Yerli, dus dat kwam goed uit. En passant deed ik mezelf ook nog maar het boek ‘De bril van God’ cadeau van Maarten ’t Hart. ( Een vervolg op ‘Wie God verlaat heeft niets te vrezen.’ Een kritische beschouwing over het Oude en Nieuwe Testament. Op z’n ‘Maarten-‘t- Harts’! )

De handtekening van Maarten 't Hart in het boek van Nellie Met m’n nieuwe aanwinsten ging ik naar de signeertafel, babbelde wat, maar….helaas we waren het fototoestel vergeten! Pieter Jan stelde nog even voor om een wegwerptoestel te gaan kopen, maar de ontwikkelling van dat rolletje zou toch weer te lang op zich laten wachten. Ik zal proberen mijn leven te beteren en vaker m’n toestel bij de hand houden. Erg druk was het overigens niet in de Bijenkorff. Alleen wat generatiegenoten van mij, maar jeugd zag je al helemaal niet. Ik denk dat dat wel anders geweest zou zijn als Ronald Giphart er gezeten zou hebben. Ach ja, iedere generatie zal heeft zo zijn eigen idolen natuurlijk. Een ‘oude’ man die rebelleert tegen het kerkinstituut uit de jaren vijftig spreekt de jeugd van nu natuurlijk niet meer zo aan. Maar M. ’t H. heeft toch ook boeken geschreven waarin andere onderwerpen het thema waren. Voor mij is zijn verhalende verteltrant waarmee hij dicht bij zijn eigen gevoel blijft, de kracht van zijn succes. ‘De Kroongetuige’ ( Een thriller met als thema o.a. de pijn van kinderloosheid en huwelijkstrouw) en ‘Het Woede der Gehele Wereld’ ( Een gebeurtenis in de 2e wereldoorlog met levenslange consequenties), vind ik nog steeds toppers.

Een bijdrage van Nellie