vrijdag 7 maart 2003

Rondje Nederland


Het fraaie NS-station van de mooie plaats Nijmegen in een heerlijk zonnetje.Helmond - Gisteren was ik even bij mijn vader op bezoek. Ik laat hem nooit van tevoren weten dat ik kom, anders gaat hij de hele dag zitten wachten. Een klein risico dat ik hem dus niet op z’n kamer tref. Zo ook gisteren. Men had hem net naar buiten zien gaan voor een ommetje. Ik ken m’n vader een beetje dus ik ging naar Albert Heijn en ja hoor daar trof ik hem bij de kassa met een pakje koekjes. Groot was zijn verbazing en vooral enthousiasme! We hebben op zijn kamer een paar kopjes thee gedronken, maar ik zag dat hij overmand werd door vermoeidheid en dus belde ik de treintaxi en ging ik na 1½ uur weer richting Helmond. Ik heb, door treinvertraging, treinuitval en verkeerde aanwijzing van de N.S. die dag in 10 treinen gezeten en aardig wat van Nederland gezien. Als een trein een stad binnenrijdt zie je natuurlijk maar een heel beperkt stukje van die stad. Wat je ziet hoeft niet altijd representatief voor die stad te zijn. Van de huizen die dicht aan de spoorlijn staan zie je vaak alleen maar de niet al te fraaie achterkanten. Ongeverfd en met rommeltuinen. Mijn vader vertelde weer eens als voorbeeld dat hij zo geschrokken was toen hij de eerste keer in Helmond uit de trein stapte. ( We schrijven 1964.) Hij keek tegen een zwarte rommelige wand aan die als fietsenstalling diende. “Moet ik hier wonen?” schrok hij!
Maar tijdens mijn rondje Nederland per trein, gisteren dus, deed ik ook Nijmegen aan. En wat mij als eerste opviel toen de trein vanuit Arnhem over de Waal de stad binnenreed, was het prachtige silhouet van de stad. Dit moet volgens mij een mooie stad zijn en dus een reden om daar eens tijd voor uit te trekken. U hoort er meer van.



Een bijdrage van Nellie