vrijdag 14 februari 2003


Schapenscheerder keert terug


Richmond – Van ons bezoek aan Richmond in the Yorkshire Dales, enkele jaren geleden, herinner ik me nog slechts het grote geplaveide marktplein en Tanya. Het plein is het grootste van Engeland hoorde ik daar van Tanya, een meisje op het Tourist Information Centre. Ze vertelde Corien & mij ook over de leuke lokale carnavalstraditie: Shrove Tuesday Pancakes . Op het middeleeuwse plein staat de Trinity Church. Een van de klokken van deze kerk wordt alleen maar geluid op deze carnavalsdinsdag om de huisvrouwen er aan te herinneren dat er pannenkoeken moeten worden gebakken: ” …… to bid the housewives tend the fire to cook the pancakes well…”

Klik voor een foto van Tanya in de pub op het uithangbord. Op het uithangbord stond eerst de schapenscheerder. Daarna kwam Tanya en daarna verdreef de schapenscheerder de juffrouw weer.

Corien & ik waren niet op tijd voor carnaval, want dat zitten we meestal in Brabant. Ik dronk er daarom maar een pintje op in een lokale pub. Want ook op dit gebied heeft het middeleeuwse marktplaatsje een traditie hoog te houden. Zo is er The Fleece, een pub die al meer dan honderd jaar oud is. Deze pub kwam onlangs in opspraak. De eigenaar, Sam Collett, veranderde onlangs de naam van de pub in The Tanya’s Charms. Hij deed dat omdat de 21-jarige Tanya Robinson was uitgeroepen tot winnares van de door het blad FHM uitgeschreven 'High Street Honeys' Competition. Tanya onthulde het nieuwe uithangbord zelf. Sam Collett vertelde dat hij met de naamsverandering wilde aangeven hoe trotst hij was op het feit dat een inwoonster van zijn stad de prijs had gewonnen. Tanya zelf was zeer verrast: “Ik ben wel verbaasd nu plotseling mijn blote billetjes op een uithangbord te zien.”
Het bord hing er overigens maar een paar dagen, want reeds de dag na de onthulling stak er een storm van protest op in het anders zo rustige marktplaatsje. Het regende boze telefoontjes in de pub. Het personeel werd zelf thuis via de telefoon lastig gevallen. Sam besloot daarop om het originele bord weer terug te hangen. De pub heet weer de The Fleece en op het uithangbord is de oude vertrouwde boer weer terug die een schaap scheert.