maandag 24 februari 2003


Norah Jones wint acht keer


Fluisterjazzzangeres Norah Jones met haar acht Grammy’sNew York – Ik wil niet zeggen dat ik het had voorspeld, maar het nieuws verbaasde me ook weer niet. Gistermiddag keek ik naar een Tv-opname van een concert van jazzzangeres Norah Jones en bedacht me dat ze toch wel een heel goede kans maakte op een Grammy. Zojuist hoorde ik dat de 23-jarige Amerikaanse zangeres gisteravond maar liefst acht Grammy’s in de wacht heeft gesleept, inclusief die voor de beste opname van het jaar: Don’t Know Why. Het nummer staat op haar debuutalbum 'Come Away With Me'. Daarvoor kreeg Jones de Grammy voor het album van het jaar. Ook de prijs voor de beste nieuwe artiest ging naar de 23-jarige Amerikaanse zangeres.
”I can't believe this, I can't believe this. Bonnie Raitt and Aretha Franklin. This is freakin' me out,” zei de in stemmig zwart geklede Norah Jones gisteravond op het toneel van the Madison Square Garden nadat zij de the Record of the Year Award van de beroemde zangers had ontvangen. Later toen ze opnieuw een gouden grammofoon in ontvangst mocht nemen zei ze: ”I just want to say that at a time when this world is very weird, I feel really blessed and really lucky to have had the year I've had. Thank you very much.”
Norah debuteerde in 2001 met Come Away With Me op het beroemde Blue Note-label. Haar gevoelige fluisterjazz is in korte tijd over de hele wereld razend populair geworden.
Norah Jones is de dochter van de inmiddels 82-jarige sitar-speler Ravi Shankar en de voormalige muziekpromotor Sue Jones. Het paar – dat overigens nooit getrouwd was – ging al uit elkaar voor dat Norah was geboren. Moeder Sue veranderde van professie en werd verpleegster. Norah bedankte toen zij haar eerste gouden beeldje van een grammofoon ontving wel haar mams, maar noemde haar pa niet.

De Grammy is de belangrijkste Amerikaanse onderscheiding op muziekgebied. Dit jaar werden de ruim honderd beeldjes voor het eerst sinds vijf jaar weer uitgereikt in New York. Dustin Hoffman opende het gala in Madison Square Garden met het aankondigen van Simon and Garfunkel, die op het podium waren herenigd en hun The Sound of Silence ten gehore brachten.