donderdag 27 februari 2003

Carnaval is het feest van de keuze


Ik blijf dit jaar onder alle omstandigheden mezelfEindhoven – ”Mijn zusje gaat naar het carnaval als een poesje. Leuk voor haar. Ik ben er zelf nog niet uit. Wat zal ik nu eens aantrekken voor dit verkleedfeest. Ik woon in Eindhoven en heb dus overwogen om mij voor de gelegenheid te verkleden als ‘diepe spits van PSV’. Ik weet niet wat het is, maar het klinkt leuk. Ik heb er uiteindelijk van af gezien. Ik heb niet echt het figuur voor een trainingspak. Ik voel trouwens ook niet veel voor een dierenpak. Ik ben geen type voor een poesje, een konijntje, een bijtje of ander snoezig beestje. Ik ben meer het type voor een ‘vliegende keep’.
Ik kan het ook helemaal over een andere boeg gooien. Ik kan ook als een literaire figuur ten tonele verschijnen. Ik dat verband twijfel ik tussen Olivier B. Bommel en Tom Poes. Katrien Duck is ook een mogelijkheid. Hoewel dit natuurlijk ook weer een soort dieren zijn. Wellicht moet ik meer denken aan figuren als Sherlock Holmes of Hercule Poirot. Miss Marple vind ik gelijk weer te mutserig. Jullie zien het is niet eenvoudig om een verantwoorde keus te maken. Leuk, maar niet te lollig. Amusant, maar niet te ordi. Dat is wat ik zoek. Weet je wat. Ik sla nog een jaartje over. Ik kijk nog eens om me heen hoe de anderen zich van deze culturele taak kwijten. Volgend jaar zal ik iedereen verbazen. Dit jaar blijf ik gewoon Dieuwertje”.




Een bijdrage van Dieuwertje