dinsdag 4 februari 2003

Een bericht van Floris uit Australië.

There is something about Mary

Geknield bidt een vrouw tot de heilige maagd MariaOp het moment ben ik in Coogee. Dat is een buitenwijk van Sydney en populair om haar prachtige strand. Normaal gesproken is het hier vol met backpackers en zonaanbidders, maar sinds een paar dagen trekt Coogee ook een anders slag volk en is het niet meer de zon die aanbeden wordt. Vanuit alle streken van Australië trekken er religieuze mensen naar Coogee. Dat komt door de verschijning van niemand minder dan de heilige maagd Maria. Zij zou hier iedere dag tussen half 3 en half 4 verschijnen. Voor mij is het een wandeling van 500 meter, dus ik besloot ook maar eens een kijkje te nemen. En wat ik aantrof was werkelijk ‘madness’. Vrouwen laten zich vol van ontroering en emoties op hun knieën vallen, mensen zeggen weesgegroetjes, bidden, zingen liederen, smeken Maria om vrede op aarde. Een oude man valt bewusteloos neer op het gras. ”Hij is een beetje zenuwachtig” zegt zijn vrouw.
Ik sta op de plek waar Maria iedere dag verschijnt, een klif aan de rand van de zee. Vóór mij is een wit houten hek dat mensen moet weerhouden van de klif op de rotsen in het woeste zeewater vallen. Tegen het hek is een groot portret van Jezus geplaatst en afbeeldingen van Maria. Eromheen liggen bloemen en staan kaarsen. Een vrouw hangt een ketting met een kruisje aan het hek, kust het, knielt en slaat een kruisje. Ik vraag een man wat er precies aan de hand is.


Een vrouw in aanbidding voor de plek waar uit de verte de Heilige Maagd te zien zou zijn“The holy virgin Maria verschijnt hier. Ze is in het blauw vandaag. Maar je kan haar niet zien vanaf hier. Je ziet haar vanaf de overkant.”
Het is bijna half 3, het tijdstip waarop de heilige maagd zal verschijnen.
Ik voeg me in de stoet mensen op weg naar de overkant van het strand. Op de plek aangekomen staat het vol met mensen. Iedereen hoopt een glimp van haar op te vangen. Ook de media is present, radio en televisie. Mensen om mij heen wijzen en roepen: ”there she is! I see her!” Ik vraag waar ik moet kijken. Een man wijst mij het hek waar ik zojuist voor stond. ”There she is”. “There she is??” denk ik. Ik zie alleen een hek. Een vrouw laat me een foto van het uitzicht voor ons zien. Ze legt me uit dat als je vanuit dit perspectief naar het hek kijkt dat het lijkt alsof Maria daar staat.


Floris maakte deze foto opzettelijk wat wazig. Dan kun je het effect beter ziet. Ik heb op zijn verzoek ook nog een gele cirkel om de maagd gezet


Ze vertelt me dat ze waarschijnlijk daar is voor de familieleden van de Bali-bomaanslag, waarbij veel Australiërs zijn omgekomen. Ik kijk nog eens naar het hek en ja met een beetje fantasie zie ik haar staan. Ze is gekleed in het wit met lichtblauw en geheel gesluierd met het hoofd gebogen en de handen samen gevouwen. Zoals ze altijd afgebeeld wordt op schilderijen en als standbeeld. Een vrouw naast mij schreeuwt:”Ja, ik zie haar, ze verandert van kleur. Nu is ze blauw,...en nu wit,.... en nu weer blauw..”

Ik spreek met een vrouw, een filmmaakster die, net als ik, een curieus item ziet gebeuren. Ze is omringd door mensen die de verschijning op het kleine schermpje van haar camera willen zien. Een vrouw ziet de heilige maagd op het schermpje en kust de camera, ze gebied haar man hetzelfde te doen.