zondag 16 februari 2003


Ne buvez plus idiot, buvez engagé


Mecca Cola is veel zoeter dan het originele Amerikaanse product.Delft – Marokkaanse slagers hebben tegenwoordig Mecca Cola in de winkel. Mecca Cola is een nieuw merk op de markt van imitatiecola's. Gebotteld in flessen van anderhalve liter wordt het product aangevoerd uit Frankrijk. Daar is de frisdrank razend populair in de Arabische gemeenschap. Niet zozeer vanwege de smaak, maar vooral vanwege de boodschap op het etiket. Ne buvez plus idiot, buvez engagé (Drink niet meer als een gek, maar drink met een doel).

De slager die ik sprak vond de cola zelf helemaal niet zo lekker en hij betwijfelde of het product ook echt goed zal gaan lopen. ”Ik heb pas één fles verkocht”, meldde hij me glimlachend. ”Ik vind het zelf helemaal niet zo lekker”, voegde hij er verontschuldigend aan toe. De man doet het dan ook met een ander doel. Twintig procent van de opbrengst van Mecca Cola gaat naar goede doelen, onder meer naar hulp aan Palestijnse kinderen. De Franse fabrikant Mathlouthi, overtuigd antizionist, probeert met zijn Mecca Cola het Amerikaanse origineel een gevoelige slag toe te brengen. In Frankrijk is de cola van Mathlouthi een groot succes. In een paar maanden tijd zijn er drie miljoen flessen verkocht. In Nederland loopt het product maar nauwelijks. In Turkse groentewinkels en slagerijen staat de fles met groenrood etiket en Arabische kalligrafie niet in de schappen. Niet verwonderlijk, want Turken zijn wel Islamieten, maar geen Arabieren. Bovendien spreken ze zelden Frans.
In Marokkaanse winkels is de Mecca Cola wel te krijgen. Al is de achterliggende gedachte wellicht niet helemaal duidelijk. In de winkel waar ik was verkocht de slager ook Israëlische avocado's.