vrijdag 14 februari 2003


Google hét merk van 2002


Het merk van het jaar 2002 Delft - Google, de zoekmachine op internet, is door marketingmensen uitgeroepen tot hét merk van het jaar 2002. De website eindigde vóór topmerken als Coca-Cola en Starbucks.
Het grootste Britse merkenbureau, Interbrand, komt na een enquête onder ruim 1300 marketingmanagers en - studenten in 72 landen tot die conclusie. 15 procent stemde voor Google. Daarna volgen computerfabrikant Apple, frisdrankconcern Coca-Cola, koffiewinkelketen Starbucks en meubelketen Ikea met respectievelijk 14, 12, 11 en 10 procent van de stemmen.
Robin Rush van Interbrand verklaart het: ”Google - opgericht door een paar techneuten – verbergt zijn high-tech interieur voor het publiek en geeft ons niets anders dan een vriendelijke, eenvoudig te gebruiken, heldere buitenkant.”
In het Engels is 'to google' inmiddels synoniem geworden voor 'zoeken op internet'. En ook in onze taal kennen we inmiddels het op z'n Engels uitgesproken werkwoord 'googelen'.