woensdag 10 februari 2010

Zoeken via Google en LinkedIn


Pas op wat je over jezelf online zet.Delft – Op welke manier gebruiken managers en leidinggevende online netwerken zoals Hyves, Facebook, Plaxo, Twitter en LinkedIn? Dat weten we nu dankzij een onderzoek van het tijdschrift Management Team. Uit het onderzoek blijkt dat 71 procent van de managers Google gebruikt om informatie in te winnen over mogelijke nieuwe medewerkers. 19,3 procent geeft toe wel eens mensen op basis van deze zoekresultaten te hebben afgewezen. Wees dus voorzichtig met de informatie die je zelf online zet. Het blijft niet onopgemerkt. Dat geldt niet alleen voor sollicitanten. Managers gebruiken ook online netwerken om meer te weten te komen van hun eigen medewerkers. 33,4 procent van de managers checkt zo nu en dan de profielen van huidige medewerkers. 29,6 procent van de managers zegt soms te schrikken van de zaken die het personeel online deelt met anderen. Waarschijnlijk daarom heeft 62,1 procent regels opgesteld over online gedrag van medewerkers. Ruim een derde van de leidinggevende zegt dat de aanwezigheid op een online netwerk hem of haar niets heeft opgeleverd.
De leidinggevende kijkt ook mee.82,2 procent van de managers is nog wel actief lid van een online netwerk. Het is alleen LinkedIn die voor de leidinggevende een belangrijke rol speelt. In Hyves, Facebook, Plaxo of Twitter zijn managers minder geïnteresseerd. 42,2 procent heeft wel eens een profiel aangemaakt op Hyves, maar slechts bijna de helft daarvan maakt daar nog gebruik van. Is het dan helemaal niets? Nee dat niet. Er zijn ook positieve geluiden. 6,3 procent heeft zijn baan er aan te danken en 41, 8 procent vond dankzij LinkedIn nieuwe zakelijke contacten. Wil je weten hoe het met jouw informatie staat, Google dan je eigen naam maar eens.

Geen opmerkingen: