woensdag 12 december 2001

Niet terugblikken en geen herinneringen ophalen
Delft - Eergisteren kwam er een eind aan de stedenband tussen Delft en Kingston upon Thames. De laatste keer - dat was in mei 1997 - dat ik Albert Milhado, de grondlegger van de uitwisseling tussen Nederlandse en Engelse steden, ontmoette, spraken we al over het feit dat de aanleiding tot de uitwisselingen achterhaald leek. Van de negentig uitwisselingen die hij startte, was nog slechts een handvol over. Milhado had er geen probleem mee. Hij vond: “Voor goedkoop reizen heeft men de stedenbanden niet meer nodig. Vandaar dat veel contacten in de loop der jaren zijn doodgebloed”. Hij zou hem dus deugd gedaan hebben als hij wist dat het in Delft niet zover is gekomen. In plaats van doodbloeden, heeft men er een net einde aangemaakt. Milhado was er de man niet naar om achterom te kijken. “Als je ziet hoeveel mensen tegenwoordig somber zijn en lopen klagen! Daar doe ik niet aan mee. Dat wil ik niet. Op mijn leeftijd (hij was toen 86) heeft iedereen wel wat. Daar moet je anderen niet mee lastig vallen”. Ik merkte dat het verleden hem niet meer zo interesseerde. “Aan terugblikken en herinneringen heb ik geen behoefte”, vertrouwde hij me toe. “Ik heb geen belangstelling voor wat geweest is. Ik heb alleen belangstelling voor wat ik nu doe. Voor wat ik morgen ga doen of volgend jaar”.
Albert Milhado werd 90 jaar.

Klik naar in Memoriam Albert Milhado
Klik naar Milhado ook grondlegger Oxford – Leiden link

Nog 19 dagen tot de komst van de Euro.


Geen opmerkingen: