zondag 21 juni 2009

Wat vaders willen

Delft – De vaders van Nederland krijgen vandaag vooral verzorgingsproducten. Dat blijkt uit een onderzoek van Beslist.nl. Maar is dat ook wat vaders willen? Een ‘klein’ beeldje van een koe voor de achtertuin zou niet misstaan, maar het stond niet op mijn wensenlijstje. Niet dat het dier niet alle 799 euro’s die het moet kosten waard is. Ik heb helemaal geen wensenlijstje.

Een leuk beeldje voor de achtertuin.

Mijn vader antwoordde vroeger op de vraag wat hij wilde hebben steevast: “Een gezellige dag”. Een antwoord waar ik als kind niets mee kon, maar dat ik nu wel begrijp. Toch kunnen vaders over het algemeen weer een cadeau verwachten voor Vaderdag. Maar liefst 58 procent van de respondenten geeft aan een cadeau te kopen voor Vaderdag. Ook populair zijn het ontbijt op bed (19 procent) en een tekening of knutselwerkje (10 procent). Maar is dat wat vaders willen? 43 procent van de papa’s wil graag gereedschap als cadeau ontvangen op vaderdag. Slechts 13 procent krijgt daadwerkelijk gereedschap. Toch is dat geen teleurstelling, want slechts 11 procent verwacht het te krijgen. Vaders kennen blijkbaar hun pappenheimers. Zoals gezegd, worden het dit jaar weer verzorgingsproducten (30 procent) met op de tweede plaats eten en drinken ( 20 procent). Het opmerkelijkste van het onderzoek vind ik nog dat ruim 12 procent zegt meer waarde te hechten aan Moederdag dan aan Vaderdag. Slechts 3 procent hecht meer waarde aan Vaderdag. De rest zegt beide dagen even belangrijk te vinden. Veel vaders zien er overigens zelf niets in. Volgens beslist.nl hecht 40 procent van de vaders er geen waarde aan. Ze doen het voor de kinderen.

Geen opmerkingen: