woensdag 17 januari 2007

In het nieuws


Delft – Gisteren stond het nieuws niet alleen in de krant, de krant was zelf ook het nieuws. Tenminste als je het gratis dagblad Metro tot de echte kranten rekent. Gewoonlijk lees ik deze krant niet, omdat ik zelden op het perron sta, maar ik reken het blad net als de eveneens gratis Spits zeker wel tot de kranten waaruit je echt nieuws kunt halen. Ook al bestaat dat nieuws voor een groot deel uit kant en klare berichten van persbureaus. Vorig jaar kondigde Pieter Broertjes, de hoofdredacteur van de Volkskrant, aan met een gratis huis-aan-huis dagblad te komen. Zo ver is het nog niet, maar met ingang van 23 januari komt er wel een nieuw gratis krant op de NS-stations. Daarmee raakt dagblad Metro haar monopolie kwijt. De nieuwe krant De Pers betaalt 1,2 miljoen euro aan de Nederlandse Spoorwegen voor een positie naast Metro. Sinds 1999 werd de Metro exclusief verspreid op de stations. De Spits, de gratis krant van het Telegraafconcern, wordt net buiten de stations gedistribueerd.

Marlynn trekt de aandacht van de lezers op de front van de Metro.

Ondanks het slechte weer ben ik gisteren toch maar eens op de fiets gestapt om een Metro te halen. Ik heb het blad met veel genoegen gelezen. Vooral de paparazzifoto op de front sprak me wel aan. Kennelijk genomen tijdens de feestelijke intocht dit weekend van prins Adrie dun Uurste. Straks zijn er drie gratis kranten voor treinreizigers en in de loop van het jaar komt er dan ook nog een gratis h-a-h-blad bij. Ook die kranten zullen regelmatig volstaan met foto’s van royalty.

Geen opmerkingen: