zaterdag 27 januari 2007

Drink met maten


Delft – Een biertje drink je met je vrienden. En als je geen maten hebt, geniet dan van een biertje met je familie, buren of collega’s. Trouwens er is altijd wel iemand in het café met wie je gezellig kunt babbelen onder het genot van een pilsje. Een heerlijke manier om te ontspannen. Heb je aan bier geen gebrek, maar wel aan vrienden dan is ook dat gemakkelijk op te lossen. Als je eenzaam bent, koop je gewoon een vriend. Een hele trouwe vriend zelfs. Er zijn speciale zaken waar je er eentje kunt uitzoeken. En hij wordt vast en zeker je beste en trouwste vriend. Het wordt wel een vriend zonder manieren. Hij poept en piest op straat en als hij iemand tegenkomt van de andere sekse maakt hij nogal opdringerig contact. Hij ruikt aan het vrouwtje en als je hem niet tegenhoudt, springt hij er meteen bovenop. Zulke vrienden had je nog niet eerder. Maar als je eenzaam bent, kun je niet kieskeurig zijn.

Bier drink je met je maten en niet met je hond.

Uit mijn Leidse tijd herinner ik me dat de studenten op de manege aan de Keizerstraat na de rit een biertje namen en er ook eentje aan het paard gaven. Hinneken bier noemden wij dat. Nu is er dan ook hondenbier. Na hondenbril en hondenregenjasje dacht ik dat het niet gekker kon, maar ik heb me vergist. Onlangs verscheen het Kwispelbier in de schappen van de dierenspeciaalzaak. Terwijl jij in de kroeg gezellig aan een borreltje zit, ligt je beste vriend al onder tafel en drinkt een bakje Kwispelbier. Als je alleen nog met je hond een biertje kunt drinken, gaat het niet zo erg goed met je. Voor het dier is het niet erg. Er zit geen alcohol in het bier. Je beste vriend wordt dus niet dronken en begint ook geen grote boeren te laten. Het bruine vocht bevat wel mout en gerst. Om het voor je beste vriend extra aantrekkelijk te maken is rundvleesextract aantoegevoegd. Dus als je samen met je hond in het café een biertje drinkt, ben alleen jij maar sneu.

Geen opmerkingen: