vrijdag 12 januari 2007

Hulp bij Eerste Hulp


Helmond – Iedereen noemt het kortweg ‘Eerste hulp’, maar we bedoelen daarmee ‘Eerste Hulp Bij Ongelukken (EHBO). Ons land telt ongeveer 300.000 EHBO-vrijwilligers las ik onlangs in mijn krant. Overal in Nederland stijgt het aantal deelnemers aan EHBO-cursussen jaarlijks vermeldde het artikel. Alleen in Brabant neemt het ieder jaar af. Wat daarvan de reden is, onthulde het artikel niet. De stijging in de rest van Nederland komt mede door bedrijven die hun werknemers een cursus bedrijfshulpverlening laten volgen. Dat komt natuurlijk door de toenemende aandacht voor rampen. Na de Schipholbrand vind ik dat een goede zaak. Onlangs was ik getuige van de manier waarop een Helmondse cursiste thuis oefent.

Saskia oefent op haar moeder.

Wij logeerden bij Bob & Saskia. Terwijl de eerste naar een wedstrijd van PSV was, maakte Saskia gebruik van haar moeder om eens haar EHBO-technieken te oefenen. Het verbinden van een wond is een van de dingen die EHBO’ers doen en daarom moeten ze vaak worden geoefend. Saskia bofte met haar slachtoffer. Want Corien is een bedrijfshulpverlener (BHV’er) en weet er dus ook alles van. Ze namen dus ook allerlei andere vaardigheden door zoals ‘hoe constateer ik dat iemand een flauwte heeft’ en ‘hoe breng ik iemand in veiligheid’. Ik keek toe en voelde me heel veilig. “Hier kan ik wel een flauwte krijgen en struikelen. De eerste hulp is dik voor elkaar”, dacht ik

Geen opmerkingen: