woensdag 19 juli 2006

Van schots naar schots


Otterloo – Als je de beeldentuin van het Kröller-Müller museum in Otterloo bezoekt, neem je zeker het door de Franse kunstenaar Jean Dubuffet (1901 – 1985) vervaardigde ‘Jardin d’Email’ mee in je tocht door de tuin en langs de kunstwerken. Het kunstwerk uit1973 is een voorbeeld van Environment-art, een stroming van de conceptuele kunst. Je kunt er niet alleen langslopen, je kunt er in lopen, op zitten, in liggen, in glijden en struikelen.

Jardin d’Email van de Franse kunstnaar Jean Dubuffet.

Het is echte driedimensionale kunst. Hoewel Dubeffet een opleiding had als kunstenaar, gaf hij tot 1942 leiding aan het wijnbedrijf van de familie. Daarna kreeg de kunst weer de prioriteit. Hij had veel belangstelling voor tekeningen van kinderen en geestelijk minder begaafden. Hiervan legde hij een grote verzameling aan. Hij noemde deze kunst Art Brut. Later werd het werk van Dubuffet en dat van zijn volgers aangeduid met deze term.

Frans op Jardin d’Email van de Franse kunstnaar Jean Dubuffet.

Hij bracht de verf dik aan op zijn doeken. Zijn schilderijen doen mede daardoor primitief aan. De voorstelling lijkt wel minder belangrijk. Jean Dubuffet was een wegbereider van het zogenaamde informele schilderen. Hij kreeg in de pers veel aandacht vanwege het brute karakter van zijn schilderijen. Hij gebruikte niet alleen verf, maar verwerkte ook asfalt en gebroken glas in zijn schilderijen Ik houd van zijn rebelse humor.

Corien op Jardin d’Email van de Franse kunstnaar Jean Dubuffet.

Later – in de jaren zestig van de vorige eeuw – werkte hij meer met plastic, waardoor zijn werk nog driedimensionaler werd. ‘Jardin d'Émail’ maakte hij in opdracht van het Kröller-Müller museum. Het is een kunstwerk waar je heel lang mee bezig bent. Je loopt er eerst omheen, je kijkt er uit de verte naar en je gaat via een verborgen trapte naar binnen. Als een pinguïn die van schots naar schots springt, ga je daarna over de witte vlakken.

Geen opmerkingen: