maandag 10 juli 2006

Prettig weekend


Delft – Niet alleen in Stiphout maakt de slopershamer korte metten met het bouwkundige verleden. Ook in Delft zijn er gebouwen die dat lot treffen. Vorige week is men begonnen met de sloop van basisschool ‘De Horizon’. Het heette nog de Reinier de Graafschool toen Sander er naar toe ging. Later werd de lagerschool een basisschool en moest de naam worden gewijzigd. Saskia zat er toen inmiddels ook op. Toen ik op vrijdag een kijkje nam bij de sloop waren de lokalen van de eerste klas reeds neergehaald. De werklieden waren al verdwenen. Slechts één achtergebleven jongeman was bezig met nog wat opruimwerkzaamheden.

Zo zag de school er vrijdag nog uit vanaf de veertiende verdieping van de flat aan de overzijde van de straat.

“Het gaat nogal snel”, begon ik een gesprek.
Hij knikte, maar zei toch:“Eigenlijk valt het wat tegen. Het dak was wat slap en het duurde daar om langer dan we verwachtten om het dakleer los te schrapen”.
Ik knikte hem bemoedigend toe en zei: “Het is toch geen slecht resultaat voor een dag werk”.
“Het dakleer moet apart worden vernietigd. Maar dat weet u natuurlijk wel”.
Hij zei het op een wat verontschuldigende toon, alsof ik er mee zou zitten.

Het einde van een klaslokaal.

“Maandag gaan we weer verder en vrijdag is het met de grond gelijk. Daar kunt u op vertrouwen”, vervolgde hij zijn uitleg.
Ik begon te vermoeden dat hij me voor iemand anders aanzag en zei: “Dat is mooi. Dan kom ik volgende week nog wel even kijken”. Hij knikte en ik ging verder met het maken van foto’s van de sloop.
Toen ik daarmee klaar was en hem gedag zei, antwoordde hij met: “Dank u. U ook een prettig weekend.”

Geen opmerkingen: