woensdag 12 oktober 2005


Wat is uw standpunt nl?


Delft – ”Wat vindt U van Greenpeace?” vraagt een lange jongeman aan me als ik met Pieter Jan – de echtgenotes zijn verdwenen in een modezaak – door de oude binnenstad van Delft wandel. Daar vind ik nogal wat van, maar ik heb geen zin om een kwartier van mijn tijd te besteden aan een discussie.
“Kijkt u dan eens op onze website”, vraagt hij als onze wegen al snel weer scheiden.

Wat moet ik van Greenpeace vinden

Even verder spreekt een mevrouw me aan.
“Mag ik u een paar vraagjes stellen?” probeert ze.
“Duurt het lang?” wil ik weten.
“Een paar minuutjes”, liegt ze. Ze wil weten wat ik vind van het nieuwe Zuidpoortgebied dat enkele tientallen winkels toevoegt aan de historische binnenstad. Ik zeg wat ik er van vind en zij noteert alles. Ik ontwaar in de verte al weer de volgende enquêteurs. Ik ontloop ze.

Zijn er genoeg fietsenstallingen.

Nederland is een groot Stand.nl geworden. Over van alles en nog wat mogen wij onze mening debiteren. Ook als we ergens geen mening over hebben, wordt ons toch gevraagd om die vooral wel te geven. Op de radio leidt het tot stompzinnige programma’s waarin uren zendtijd worden volgeleuterd door mensen die er absoluut niet toe doen.
Ook politici, die wij hebben gekozen om ons te besturen, laten het afweten als het moeilijk wordt. Komt er een Europese grondwet? Mensen die wij hebben gekozen om een afgewogen oordeel te vellen, laten zich plotseling leiden door de enquêteurs. Wij Nederlanders weten niet precies waar het over gaat. We weten dan ook niet wat we er van moeten zeggen. Een kleine groep landgenoten doet tenslotte toch een duit in het zakje en de grondwet is van de baan. Is dat een goede of slecht beslissing? De meeste mensen hebben er net zo lang over nagedacht als ik zaterdag deed over de vraag: “Zijn er genoeg fietsenstallingen in de binnenstad?”

Geen opmerkingen: