donderdag 13 oktober 2005


Het nieuws als show


Delft – Elke dag consumeren miljoenen mensen het nieuws. Ze kijken naar een tv-journaal en lezen een krant. Nieuws is in. Nieuws is belangrijk om kijkers, luisteraars en lezers te trekken. Dat beseft men bij de media heel goed. Om de nieuwsconsumenten van elkaar af te snoepen, verboulevariseert het nieuws dan ook in hoog tempo. Alles in het belang van de kijkcijfers. Ik kan het me dan nog wel voorstellen dat daar in de keuze van de onderwerpen rekening mee wordt gehouden. Maar sommige nieuwsprogramma’s benaderen nu wel snel het niveau van de stratenmaker-op-zee-show.

Ken & Barbie duiden de wereld.

Het getalpaïseerde journaal heet NSE (Nieuws Sport Entertainment) en is het laatste dieptepunt. Het gegeven dat een nieuwsprogramma objectief is of dat tenminste moet proberen te zijn, hebben ze daar met luid tromgeroffel in de afvalbak gegooid. Beau van Erven Dorens roept bij NSE onmiddellijk wat hij van een onderwerp denkt. Dat is het sein voor de anderen om direct door elkaar te gaan zitten praten en hun mening te roepen. Umberto Tan laat horen over meer zaken een mening te hebben dan alleen sport. Ook de anderen laten zien dat ze geen nieuwslezer, maar een kletsmajoor zijn. Daarbij vergeleken nemen Ken en Barbie met hun ditjes en datjes de kijkers heel serieus. Gelukkig floreren Buitenhof, Nova, Zembla, Andere Tijden en Met het Oog op Morgen nog. Nog wel, want staatssecretaris Medy van der Laan heeft ze inmiddels in de uitverkoop gedaan.

Geen opmerkingen: