zondag 23 oktober 2005


De toren heeft gewonnen


De oude toren wint het van het joti-vuur.Helmond – In het derde weekend van oktober was het weer Jota-Joti bij Scouting Nederland. Jota betekent Jamboree On The Air. De scoutingjongens en -meisjes over de hele wereld staan tijdens zo’n weekend met elkaar in contact via radiostations die worden bemand door zendamateurs. Joti is de laatste variant en betekent Jamboree On The Internet. Ik heb me laten vertellen dat de eerste Jota werd gehouden in 1958. De scouts maken zo zonder hun eigen clubhuis te verlaten kennis met de cultuur en gewoonten van scouts in andere lanen. Joti – het chatten via IRC-kanalen – is nog niet zo oud maar wel erg populair geworden, verzekerden Guido en Jurriën me. Jan Baloys Scouting in Stiphout, waar heel wat familieleden leiding aan geven, heeft bovendien een reputatie opgebouwd als het gaat om het kampvuur dat ze tijdens het Joti-weekend laten branden. “De vlammen van die enorme vuurzuil komen boven de oude toren uit”, beweerden meerdere familieleden tegen mij. Daar geloofde ik natuurlijk geen jota van. Nellie & Pieter Jan en Corien namen een kijkje tijdens die eerste joti-nacht. En Pieter Jan kwam terug met deze foto. Indrukwekkend, maar de toren wint het nog wel.

1 opmerking:

Anoniem zei

En ik maar denken dat ik het netjes moet houden voor de familie...

Normaal gesproken is de toren onze norm voor een waakvlam.., de ware reden waarom een scout nooit verdwaalt..!