zondag 16 januari 2005


Spontaan en onschuldig


Aquarium heet dit kunstwerk.Delft – Mijn kleinkinderen verrassen me zo nu en dan met een tekening. Ze gebruiken daarvoor potlood, krijt of verf. Ze kiezen dus net al alle andere kunstenaars de materialen die bij hun stemming of mogelijkheden passen. De kunstwerkjes vinden bij ons hun weg altijd naar de koelkast. Daar worden ze enige tijd geëxposeerd. De Amerikaanse kleuter Marla Olmstead tekent en verft net zo graag als mijn kleindochters. Er is echter een verschil. De schilderijen van de vierjarige Marla brengen 15.000 dollar op. Op de kunstwerken van mijn kleindochters heeft nog geen bezoeker een bod gedaan. Dat is maar goed ook want ze zijn niet te koop. Ook niet voor 15.000 dollar. Dat is overigens het dubbele voor wat je gemiddeld voor een schilderij van een nieuwe artiest in New York moet betalen. Er is zelfs een wachtlijst van zo’n honderd mensen. Allemaal kunstliefhebbers die heel graag een echte Olmstead aan de muur willen hebben.
Dit is de vierjarige Marla bij een van haar kunstwerken. Als je haar naam bij Google intikt, krijg je ook al heel wat over haar te lezen. Marla is groot nieuws. Zijn Mark en Laura, de ouders van Marla, heel goed in marketing of is hun dochter werkelijk een artistiek wonderkind. Je kunt daar zelf over oordelen door hier te klikken en haar werk te bewonderen. De opbrengst van haar schilderijen wordt door de ouders op een bankrekening bewaard om straks haar boeken en collegegeld mee te betalen. Ik moet een beetje glimlachen over de commentaren van de kunstcritici. Volgens hen drukt Marla de spontaniteit en de onschuld van een kind uit op het canvas. Zo kom ik weer terug bij de kunstwerken van m’n eigen kleinkinderen. Die doen namelijk precies hetzelfde. Dat is namelijk wat volwassenen zo aantrekt in kindertekeningen. Heb jij ook een kunstenaar in huis? Maak even een foto en mail me het kunstwerk met een toelichting. Dan exposeren we dat kunstwerkje op ODD.

Geen opmerkingen: