zaterdag 29 januari 2005


Gebakken lucht


 Koenraad Steenkiste is de chef in de keuken van Ostend Queen. Hij is blij dat de gids uit de handel is gehaald.Oostende – Onlangs werden de nieuwe Michelin sterren weer uitgereikt. Nederlandse topkoks die een ster kregen, vielen elkaar voor de camera’s van kranten en televisie lachend in de armen. De glazen werden gevuld met dure champagne en hele lofzangen werden er afgestoken op de kwaliteiten van de gids en de koks. Ook in restaurant Zwetheul in Delft was men blij dat de ster was gebleven. Achterdochtig als ik ben, vraag ik me dan toch af of het allemaal zuivere koffie is. Zouden die inspecteurs nu werkelijk overal steeds maar weer komen? Gniffelend zag ik deze week in de kranten mijn vermoeden bevestigd. In de nieuwe gids schrijft men over het Belgische restaurant Ostend Queen in Oostende: ”Dit trendy concept brengt een golf van enthousiasme teweeg” Maar toen deze aldus aangeprezen brasserie op 8 januari van dit jaar zijn deuren voor het eerst opende, lag de gids al twee maanden bij de drukker.Het restaurant kreeg in de nieuwe gids twee "vorkjes" en een "Bib Gourmand" Deze aanbeveling betekent dat het restaurant een goede prijs-kwaliteitverhouding heeft. Een opmerkelijke constatering als er nog nooit een inspecteur een vorkje heeft mee geprikt. De Michelingids 2005 is daarom maar weer uit de schappen gehaald. Overigens heb ik nergens kunnen lezen wat nu de oorzaak van dit foutje was, want bij Michelin zwijgt men er over. Het dikke Michelinmannetje zit vol met lucht. Misschien wel gebakken.

Geen opmerkingen: