zaterdag 30 oktober 2004


Dichter bij de natuur


Klik op de foto en zie wat ze verder met het paardje deden.Leiden – De Dino’s in Naturalis stonden op het verzoeklijstje van Nienke en Dieuwertje. Een bezoek aan dit zeer kindvriendelijke museum in Leiden stond daarom vrijdag op het programma. We brachten ruim vijf uur door in het museum. Helaas voor de beide kleindochters stonden er geen dinosaurussen. Slechts geraamten van deze voorhistorische beesten waren te bezichtigen. We hebben de dieren echter niet gemist. We waren een dagje dicht bij de natuur. We zagen dieren, planten, mineralen, gesteenten en fosielen. Van kolibri tot zebra en van het geraamte van een dinosauriër tot dat van een garnaal. Nienke en Dieuwertje bleken zeer leergierig. Ze wilden van alles weten. Ze leerden ook heel veel door het zelf te ontdekken.
Klik op de foto en ontdek dat Dieuwertje haar grote zus overal in nadoet.Ik leerde ook nog iets van Nienke. We stonden voor een display met allerlei soorten vogels, reigers, ooievaars, lepelaars en allerlei nog veel uitheemser soorten.
”Kijk opa, daar staat een kroonkraanvogel”, meldde Nienke me.
Ik keek in de richting van de vogels en ontwaarde een vogel met mooie veren op de kop.
”Het is inderdaad een hele mooie vogel” antwoordde ik voorzichtig. Ik liep naar de lange lijst met namen naast het display en las dat het warempel een kroonkraanvogel was.
”Hoe weet jij dat het een kroonkraanvogel is” vroeg ik verbaasd. Het antwoord luidde:”Ik heb thuis een folder van Blijdorp en daar staat de kroonkraanvogel in.”Dat had Nienke dus maar mooi onthouden.

Geen opmerkingen: