zaterdag 14 augustus 2004


Super Size Us


Met de kleinkinderen naar McDonald’s is ook leuk voor de grootouders.Delft – In Nederland stappen wekelijks 3,5 miljoen mensen een McDonald’s restaurant binnen. Wereldwijd zijn dat er zelfs 46 miljoen per dag. Gisteren waren Corien & ik samen met Saskia en haar dochters Benthe en Sietske daar ook bij. Onze aanwezigheid rimpelt de vijver van bezoekers dus niet. Ik stond versteld van het gevarieerde menu dat er beschikbaar is, toen we voor de lunch naar binnen wandelden.
Een verslaggever van het AD berichtte onlangs in zijn krant over zijn dertig dagen fastfooddieet bij deze Amerikaanse restaurantketen. Tijdens zijn opmerkelijke dieet viel hij 6,3 kilo af. Zijn gewichtverlies staat in schril contract met de gewichtstoename van de Amerikaanse filmer Morgan Spurlock. Ook hij volgde een fastfooddieet bij McDonald’s. De Amerikaan kwam 12 kilo aan. Bovendien verkeerde hij na zijn experiment in een lichamelijk slechte conditie. Terwijl de een veel dikker werd, nam het gewicht van de andere af.
Het verbaast met niet echt. Je wordt niet dik bij McDonald’s, je wordt dik als je te veel eet. Dat kan bij McDonald’s, maar het kan ook gewoon thuis. Amerikanen hebben de neiging om te veel te eten en te weinig te bewegen. Een slechte combinatie. De Amerikaanse filmmaker nam veel meer calorieën tot zich dan hij verbrandde. Dat is de oorzaak van zijn gewichtstoename. Dat was hem ook gebeurd als hij bij de Chinees of de Griek had gegeten. En dat is een beetje het gevaar van buiten de deur eten.
Op de bank in de hal voor het restaurant.
Ik at een Crispy Chicken Caesar Salad (316 kcal / 15 gram vet) en dronk een Jus d’Orange (100 kcal / 0 gram vet). Daar had ik het wellicht bij moeten laten. Ik nam er echter een Greek Mac bij en dan tikt het aan. Ik ken het aantal calorieën van deze speciaal voor de Olympische Spelenperiode ontwikkelde Mac niet, maar ik vrees dat het minstens net zo veel is als de salade. De kinderen kregen een Happy Meal met melk. Dat is helemaal mager. Het gaat de kinderen namelijk om het speeltje. De frietjes bleven over en alleen de kipnuggets werden aangeroerd. Zij dronken er melk bij uit een vrolijk McDonald’s flesje. Het is dus niet echt een losbandige maaltijd geworden. Ik durf morgen wel weer op de weegschaal te gaan staan.


Geen opmerkingen: