zondag 22 augustus 2004


Enerzijds en anderzijds


prof. Mr. I. A. DiepenhorstDelft – Zaterdag overleed op 88-jarige leeftijd prof.mr. I.A. Diepenhorst. Ik hoorde het toen ik met Sander naar het tv-nieuws keek om de laatste wetenswaardigheden over de olympische spelen te vernemen. Bij het horen van zijn naam moest ik direct aan deze zinsnede denken ”rechts van mij, voor de kijkers links”. Diepenhorst introduceerde hiermee als voorzitter van een NCRV tv-programma de andere leden van het forum. Het moet al weer geruime tijd geleden zijn, want de naam Diepenhorst zei Sander niets. Ik legde uit hij de man was van de ellenlange volzinnen die altijd klopten als een bus. Het was zijn handelsmerk. Ik herinner me dat hij veel ”enerzijds en anderzijds’ gebruikte in zijn gloedvolle redes vol studentikoze humor en plechtige zinnen. Veel mensen zullen ook toen wel gevonden hebben dat hij een archaïsche taalgebruik had, maar ik genoot er wel van. Correct Nederlands was voor hem belangrijk.



Geen opmerkingen: