zondag 29 augustus 2004


Lang leve het pierement


Sietske en Benthe zijn fans van het pierement.Helmond – Dit draaiorgel behoort op zaterdag tot het vaste straatmeubilair van de Helmondse binnenstad. Tenminste vijf enthousiaste mannen en vrouwen omringen het instrument met hun rammelende geldbakjes. Soms krijgen ze wel een muntje, maar niemand blijft staan om er naar te luisteren. Alleen peuters en kleuters fascineert het nog.
In mijn jeugd speelde het draaiorgel ’s avonds op het pleintje in de buurt. De meiden en de jongens dansten op de muziek van het pierement en wij kleintjes keken naar de trommels en de bewegende poppen erop. Draaiorgels behoren nu tot ons erfgoed en moeten worden beschermd. Ze zijn vaak eigendom van een lokale stichting. In Delft speelt het draaiorgel voor de toeristen. Winkeliers vinden het slechts lawaai en klagen als het door een paard getrokken instrument langer dan een kwartier voor de deur speelt. Het draaiorgel moet het bovendien opnemen tegen exotische panfluiters en gitaristen. Ik vind het daarom heel goed dat stichtingen en hobbyisten het draaiorgel voor onze straten behoudt. Die fluitisten zie ik in elke vakantiestad die ik bezoek. Draaiorgels zie ik slechts in ons land. En dat moet maar zo blijven. Ik weet zeker dat mijn kleinkinderen het met me eens zijn.



Geen opmerkingen: