donderdag 14 augustus 2003


Virus is verwijderd


Als je dit schermpje krijgt, ben je ook de klos.Delft – Het virus W32.Blaster heeft wereldwijd een aanval geopend op het Windows besturingssysteem. Ook de computer van ODD was besmet. En ook ODD-lezers waren besmet. Dankzij alerte ODD-lezer Michiel is het inmiddels weer van de pc verwijderd en is de computer nu veilig.
Als ik Michiel mag geloven – en dat doe ik – was er weinig tegen te doen. Ik heb het virus niet gekregen omdat ik een verdacht mailbestand heb geopend. Het virus verspreidde zich via internet. W32 Blaster zoekt vanaf een geïnfecteerde computer zonder hulp van de gebruiker naar andere computers en kopieert zichzelf daar ongemerkt naartoe. Omdat de ODD-computer via adsl een langdurige internetverbinding heeft, krijgt het virus een royale kans. Zo lang de computer aan staat, is die kwetsbaar. Mijn e-mail werd al beschermd door een virusscanner. Ik heb nu ook een firewall geïnstalleerd, want ik wil niet wachten op de opvolger van W32-Blaster.