maandag 11 augustus 2003


3 Musketiers


Anne-Sofie in het theater Rotterdam – Zondagavond 27 juli ben ik samen met mijn moeder naar de 3 Musketiers geweest. Het was echt GEWELDIG! Bastiaans Ragas (d'Artanan), Pia Douwes (Milady de Winter), Stanley Burleson (Kardinaal Richelieu), Henk Poort (Athos), en Tooske Breugem (Constance) waren de vijf hoordrol spelers. Vooral voor Stanley Burleson en Pia Douwes heb ik veel bewondering maar ook de andere drie vind ik heel erg goed en dus zat ik al de hele dag te hopen dat we ook alle acteurs hadden en niet voor iemand een alternate (invaller). Maar mama zei al steeds: verheug je er nou maar niet op want dat gebeurt haast nooit, er is altijd wel minstens 1 alternate en het gebeurd zelfs ooit dat er alleen maar alternates zijn (zoals we bij de musical Aida hadden) Dus toen we in het prachtig nieuwe Luxor theater in Rotterdam aankwamen gingen we natuurlijk meteen op zoek naar 'het bord' waarop staat wie er die avond allemaal optreden. En toen ik zag dat we niet één alternate hadden sprong ik zowat een gat in de lucht van blijdschap! Mijn avond kon al niet meer stuk.
Het is een heel mooi verhaal, het gaat over d'Artagnan die musketier wil worden en naar Parijs reist. Daar ontmoet hij drie musketiers én hij ontmoet Constance, waar hij hevig verliefd op wordt. De Kardinaal wil de koning en koningin uit elkaar drijven en hij wil oorlog tegen de Hugenoten (protestanten). De koningin wil voorkomen dat de koning van Engeland de Hugenoten tegen Frankrijk opzet en daarvoor geeft ze hem de kroonjuwelen die ze van haar man en van het volk gekregen heeft, niemand mag hier iets van weten. Maar binnenkort is er een bal waar zij de kroonjuwelen zal moeten dragen, d’Artagnan krijgt de opdracht de kroonjuwelen terug te halen. Onderweg naar Engeland gebeurt er nog van alles en als hij terug in Parijs komt ziet hij nog net hoe Milady de Winter Constance vergiftigt. Constance sterft in zijn armen.
Gelukkig loopt het uit eindelijk toch nog een beetje goed af als d’Artagnan tot musketier gekroond wordt nadat hij de Kardinaal ontmaskerd heeft.

De 3 Musketiers is een spectaculaire, romantische, maar vooral ook humoristische musical die je eigelijk zeker zou moeten zien, hij speelt nog tot en met februari omdat hij wegens succes is verlengd.

Een bijdrage van Anne-Sofie


Geen opmerkingen: