zondag 8 december 2002

Whisky met een vleugje zee


Delft – Whisky is niet altijd even goedkoop. Vanmiddag kocht ik een flesje Scapa, twaalf jaar oud en 40%. Deze single Orkney Malt komt uit een van de noordelijkste distilleerbedrijven van Schotland. Het bedrijf ligt aan de oevers van de Lingro Burn en kijkt uit over de Scapa Flow op het eiland Orkney. Zodra de fles openging, rook ik het eiland: zee, turf en heide. De smaak is een mengeling van zout en citrus met een lange frisse afdronk. Ik betaalde €29,49. Dat is als je beseft wat je er voor krijgt dus eigenlijk een koopje. Ik weet uit ervaring dat je in Schotland meer betaalt. Hoe gek dat ook klinkt. Normaal onthoud ik prijzen niet zo goed, maar ik moest er aandenken toen ik thuis de uitnodiging zag liggen die ik kreeg voor een whiskyveiling in McTear's auction house in Glasgow. Een misverstand van mijn slijter want de prijzen op zo’n veiling zijn oneindig ver buiten mijn bereik.

De Dalmore werd verkocht voor £25.877,50. Ik denk dat een klein slokje dan ongeveer £1000,= kost


Een van de oudste flessen single malt whisky haalde op de veiling in Glasgow een recordprijs van ruim £25.000,=. Het was een 62-jaar oude Dalmore, die werd gekocht door een anonieme bieder. De Dalmore was er een van twaalf flessen die door de Schotse distilleerder Alness in Ross-shire was vervaardigd. Elke fles was genoemd naar een beroemde gebeurtenis uit de geschiedenis van de distilleerder. De Dalmore werd verkocht voor £25.877,50. Ik denk dat een klein slokje dan ongeveer £1000,= kost. Deze fles heet Kildermorie, naar het meer waar de distilleerderij het water vandaan haalt. De andere elf flessen houden ze nog even vast. De oudste Dalmore die ik ooit dronk was twaalf jaar. Ik bewaar er goede herinneringen aan en daar zal het bij blijven. Dat is niet zo moeilijk want ik geniet nu van m’n Scapa.

Geen opmerkingen: