dinsdag 31 december 2002

Ambachtelijke bolletjes met liefde


Ik kom graag proevenHazerswoude-Rd – Op deze laatste dag van het jaar ontving ik een mailtje van Nella. Zij schrijft:

”Zo schrijverig als jij bent, ben ik niet maar wel een zeer aandachtige lezer en dat is toch ook aardig. (hoop ik) Ik heb net je wens op deze laatste dag van het jaar gelezen en wens jullie hetzelfde toe en gezondheid en geluk in 2003.Ik heb genoten van de nieuwe verhaaltjes en alle foto's maar... die kiekjes waar jullie nakroost op staan hebben wel mijn voorkeur moet ik eerlijk bekennen. Martien is nog een dagje aan het werk evenals Carina. Zij moest vanmorgen om 08.00 uur beginnen en moet dan wel om 07.10 uur in de bus zitten. Maar daar staat tegenover dat ze dan vanmiddag om 16.00 uur naar huis mag en dat is ook weer fijn. Ik ga straks, traditiegetrouw sinds mijn vader 20 jaar geleden reuma kreeg, oliebollen bakken bij mijn moeder. Zij belde om 08.45 uur dat het beslag al lekker staat te rijzen. Mijn vader bakte altijd de oliebollen bij ons thuis, bij jullie ook of deed je moeder dat? Mijn vader zette nooit koffie of thee of een ei bakken maar oliebollen bakken deed hij als een meesterbakker. Een paar voor tante Manie en een paar voor een buurvrouw en natuurlijk een enorme schaal voor ons eigen gezin. Maar alweer heel wat jaren doe ik dat nu alweer. Mijn moeder maakt het beslag, met haar linkerhand( ze is links- en rechtshandig) en daardoor hebben wij puike bolletjes!
Eet smakelijkDe eerste oliebol is voor mijn vader want je wacht als oudste dochter toch op de goedkeuring van de "oude" meesterbakker, nietwaar? Daarna zijn de volgende twee voor moeder en mij en dan gaat het grote werk beginnen. Eerst bolletjes zonder tierelantijntjes en dan de appelschijven(beignets) en tot slot krenten- en rozijnen bolletjes. Na ongeveer 2 1/2 uur bakken ben ik zo'n 120 bolletjes verder en ja... ze gaan allemaal op! Dan gooit mijn moeder mij meestal de deur uit en gaat de keuken soppen en ik sop mijzelf onder de douche want van al dat bakken krijg je wel een bijzonder odeurtje. Bakker Van Maanen uit Katwijk behaalde in 2001 de eerste prijs in de oliebollentest van het AD en dit jaar de derde prijs maar zij doen het proces geheel met machines en wij niet. Wij hebben eerlijke, ambachtelijke bolletjes met een enorme berg liefde erin. Dat zal vast weer smaken. Bakken jullie ook of laten jullie ze bakken? In ieder geval eet smakelijk en tot in het nieuwe jaar!
Groetjes , Nella.”

Geen opmerkingen: