vrijdag 20 december 2002

Maigret keert terug


Op 13 februari 2003 is het honderd jaar geleden dat Simenon in Luik werd geboren.Delft – Nadat ik al een jaar of vijf de kost verdiende voor vrouw en kinderen, ging ik weer studeren. Drie jaar in de avonduren naar school en de andere avonden en in het weekend studeren. Tijdens m'n studietijd kocht ik, naast de benodigde studieboeken, ook het complete werk van George Simenon (1903-1989). Alle in leer gebonden boeken nemen anderhalve plank in beslag van mijn huidige bibliotheek, want ik heb ze natuurlijk nog steeds. Het was eigenlijk onzin om die dure boeken te kopen, want ik had ook alle uitgaven uit de Zwarte Beertjes pocketreeks al.
Ik las de boeken allemaal. Tijdens de uren dat ik niet studeerde, dook ik de verhalen van de beroemde Belgische schrijver. Ik haalde m’n diploma’s en was met de boeken ongeveer tegelijk klaar.


In 1932 verscheen het eerste boek met Maigret als hoofdpersoon. Simenon had tot die tijd onder het pseudoniem Sim gepubliceerd.
Ongeveer 180 verhalen van Simenon met onder anderen de beroemde commissaris Maigret als hoofdpersoon, worden nu in pocketvorm opnieuw op de markt gebracht door de Amsterdamse uitgeverij Atlas. Volgend jaar, op 13 februari, is het honderd jaar geleden dat Simenon in Luik werd geboren. Ter gelegenheid daarvan zijn er diverse herdenkingen, tentoonstellingen en nieuwe uitgaven.
Atlas heeft de rechten voor heruitgaven van de boeken in het Nederlands verworven en laat de verhalen (opnieuw) uit het Frans vertalen. In juni (de Maand van het Spannende Boek) liggen de eerste vernieuwde,,Simenonnetjes'' in de winkel.
De Waalse schrijver heeft meer dan tweehonderd titels op zijn naam gebracht. Vijftig romans werden verfilmd of voor televisie bewerkt.






Geen opmerkingen: