vrijdag 31 mei 2002


Persil steunt naakte sporters

Op de witte sokjes staat: 'Was uw goed met Persil'.

Amsterdam - Waspoederfirma Persil is de nieuwe sponsor van het Britse naturisten pétanque team. Het team neemt deze week in Amsterdam deel aan een internationale sporttoernooi: the International Naturist Pétanque Championships. Het is voor het eerst dat zo’n bekend familiemerk zichzelf verbindt aan een nudisten evenement. Het lijkt het me ook niet zo’n voor de hand liggende keus. Waar kun je bij een sporter zonder kleding de naam van de sponsor kwijt. Persil vond de oplossing. De naakte spelers dragen een Persil sporttasje met daarin sokken, een zweetbandje, een petje en een klein handdoekje. Toch blijft dat wel wat weinig om reclame op te maken. Dus deelt Persil aan de - wellicht ook naakte - bezoekers pakjes met waspoeder uit. In dat waspoeder zit aloë vera. Pat Thompson, de manager van het Britse naturisten pétanque team en tevens voorzitter van de Britse naturistenclub, vindt het allemaal heel logisch: “Juist wij naturisten gaan heel zorgvuldig om met onze huid. Ook al hebben we niet veel te wassen, we gebruiken toch graag een wasmiddel waar aloë vera in is verwerkt. Het is een logische keuze.” Kijk dan weten we dat ook weer. Zijn blote medespelers zijn erg in hun schik met de sponsor. Ze denken nu wel een kans te maken op de pétanque wereldbeker.
Andrew Watson, Persil marketing manager, vertelde me: ”Het lijkt misschien wel wat vreemd dat een waspoederfabrikant in zee gaat met mensen, die juist liever geen kleding dragen. Dat zijn toch de laatste mensen waar je aan denkt bij het wassen van kleding. Maar naturisten hebben ook wasmachines. Juist zij willen wanneer ze wel kleding moeten dragen weten dat bij het wassen daarvan een waspoeder werd gebruikt dat hun huid niet irriteert.”