maandag 27 mei 2002


De tijd van Degas


Corien op de tentoonstelling ‘De tijd van Degas’ in het Haags gemeentemuseum.Den Haag – Dankzij een zeldzame bruikleen uit het Parijse Musée d’Orsay is in het Haags gemeentemuseum de tentoonstelling De tijd van Degas te zien. Het leek Corien en mij gisteren een mooie besteding van een regenachtige zondagmiddag. We waren niet de enige. Met ons waren nog enkele honderden liefhebbers van de impressionisten naar de tentoonstelling gekomen. Het was dan ook zeer de moeite waard. Rondom een aantal schilderijen van Edgar Degas, waaronder het beroemde portret van de familie Bellelli, was het werk te zien van impressionisten als Renoir, Monet en Manet. Er waren ook doeken van de volgende generatie: Gauguin, Bonnard en Valloton. De tijd van Degas geeft dan ook een prachtig beeld van de diversiteit van de Parijse kunstwereld uit de negentiende eeuw. Bij binnenkomst staat de wens van Degas ”ik zou beroemd willen zijn en onbekend.” levensgroot op de muur. Iedereen denkt bij Degas natuurlijk meteen aan zijn schilderijen en sculpturen van balletdanseressen. Om die gedachte nog meer te onderstrepen was er in de hal op de eerste etage van het museum een balletuitvoering van zeven jonge dansers en danseressen van de vakopleiding van het koninklijk Conservatorium in Den Haag. De danseressen droegen de pakjes zoals we die kennen van de schilderijen. Degas was een vurig bewonderaar van de Parijse opera die hij trouw bezocht. Hij liet zich daar inspireren.
Het orkest van de OpéraCorien kijkt hier naar het portret van de fagottist Désiré Dihau in Het orkest van de Opéra. De balletdanseressen op het podium zijn bijzaak. Zij dienen slechts als decoratieve lijst voor het schilderij. Toch is het de eerste keer dat Degas danseressen op het doek vastlegt. De opvallende uitsnede van het doek is typisch voor Degas, die in zijn portretten steeds weer zocht naar nieuwe, uitdagende composities. Het doek is bekend geworden onder de naam Het orkest van de Opéra. Het is een portret, een groepsportret maar ook een weergave van een orkest in vol ornaat. Degas liet de grenzen tussen de verschillende genres vallen en veroorzaakte daarmee een nieuwe doorbraak in 'het portret'. Maar ook zijn fascinatie voor beweging zorgde voor prachtige schilderijen en indrukwekkende sculpturen. Mocht je in de buurt zijn: de tentoonstelling loopt nog tot 14 juli. Of kijk anders eens op de site van het Haags gemeentemuseum.