vrijdag 24 mei 2002

Gelijke kansen voor ‘gewone’ mensen


Mieke Vogels, de Vlaams minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen, mag ook gezien worden.Brussel - Dit is Mieke Vogels, de Vlaams minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen. Zij startte deze week haar campagne in Belgische kranten en weekbladen ’Ik ben zoals ik ben, dat mag gezien worden.’ Ik maakte er ook in Nederland kennis mee toen ik het NRC-Handelsblad opsloeg en over vijf kolommen de blote ‘modale modellen’ zag. In België worden ze, zowel naakt als gekleed, in grote krantenadvertenties getoond. De Belgische minister maakt voor de campagne gebruik van 'gewone' mensen. Mensen die niet beantwoorden aan het huidige schoonheidsideaal (voor vrouwen: maatje 36-38, grote borsten, strakke billen; voor mannen: gespierde torso, geen buikje). Laat je een hart onder de riem steken door de Belgen en klik eens naar de foto’s van deze campagne .
De minister vindt dat ook vrouwen en mannen die niet meteen de 'ideale' maten hebben, gezien mogen worden. Nu overheerst, enkele uitzonderingen niet te na gesproken, toch vooral het beeld van de ideale man en vrouw in het publieke leven. Minister Vogels hoopt dat het voorbeeld om meer met diverse en realistische modellen te werken in de toekomst navolging krijgt in de reclame-, media- en modewereld. Een meer divers beeld van de samenleving tonen, is een goede zaak volgens de minister van Gelijke Kansen. Ik denk dat de minister de plank mis slaat en een flinke stapel Belgische belastingeuro’s over de balk smeet. We kijken tot het liefst naar mooie mensen met gezonde lichamen. Bij mij heeft de campagne het tegenovergestelde bereikt. Het is mijn plan om me nu nooit meer bloot in het openbaar te vertonen. Ik ben die ik ben en daar laat ik aan niemand zien.
Nou ja, bijna niemand dan.




Geen opmerkingen: