dinsdag 19 oktober 2010

Op reis met een tijdmachine

Venetië – Toen de Venetianen in 1204 Constantinopel innamen, maakten ze vier Byzantijnse paarden buit. Ze namen de paarden samen met nog veel meer kunstschatten mee naar Venetië. De authentieke paarden zagen we in het museum boven in de St. Marco op het gelijknamige plein.
Boven de poort van de basiliek staan nu replica’s. De plaatsing van de paarden vond dus ruim 800 jaar geleden plaats. Toen de lokale kunstenaar Gentile Bellini in 1496 een schilderij voltooide van een processie op het San Marcoplein in zijn geboortestad behoorde de paarden al ruim twee honderd jaar tot de kunstgeschiedenis van zijn stad. Nadat we de echte paarden en de replica’s hadden gezien, bewonderden we later in de Accademia het reusachtige doek van de schilder uit de vroege Renaissance.
Ik ontdekte op het doek een geknielde man. Hij zit in rood gewaad bijna verborgen tussen de andere mensen in de stoet. Daar moet een verhaal achter zitten. Ik vroeg het aan een medewerker van het museum. Hij vertelde in een mengeling van Italiaans, Duits en Engels dat het doek een gebeurtenis weergeeft die ongeveer 50 eerder, in 1444, plaatsvond. Leden van de Scuola dragen een relikwie (het kruis onder het baldakijn) over het San Marcoplein.
Een zakenman uit het naburige Brescia knielt plotseling voor het relikwie en bidt dat zijn zoon die thuis stervende is, mag genezen. Je begrijpt het al, als hij later thuis komt, zit zijn zoon al gezond en wel aan een glas wijn om zijn genezing te vieren. Het voorval is bijna achteloos in het grote geheel opgenomen. Het gaat immers om de processie en niet om de biddende handelaar. Voor ons tellen weer ander zaken. Het is leuk om te zien dat het plein door de eeuwen heen nauwelijks is veranderd. Niet alleen de paarden staan er nog, ook de schitterende mozaïeken boven de bogen van de basiliek kloppen ook nog bijna allemaal. Een wandeling door Venetië is als een reis met een tijdmachine. Dat ontdekken we keer op keer. De gebouwen en de kunstwerken uit die tijd zijn nog bijna ongeschonden.

Geen opmerkingen: