donderdag 21 oktober 2010

Een werkelijk fantastisch topconcert

Helmond - Een kleine week geleden kreeg ik op mijn werk een telefoontje van mijn jongste dochter Marlotte. Op zich natuurlijk niet zo bijzonder. In de regel gaat het dan om herkenbare zaken als ‘hoe laat ben je vanavond thuis, pap?’ of ‘wat wil je vanavond eten?’ of wat te denken van: ‘pap, ik heb wat doorgestuurd via de mail. Zou je dat voor me willen afdrukken?’
Deze keer was het telefoontje toch wat specifieker… “Pap, wil je met me mee naar een concert van Wibi ?” Voor mij geen vraag natuurlijk. Ik was al in het gelukkige bezit van een 5-tal mooie CD’s , maar een gesigneerde zou toch wel erg leuk zijn! Daarnaast was ik natuurlijk heel benieuwd Wibi een keer echt live mee te maken! Het is bovendien natuurlijk óók heel leuk om met je dochter een avondje op stap te gaan.

Op vrijdagavond, net terug uit België, snel gedoucht, gegeten en met Marlotte, allebei natuurlijk in opperbeste stemming naar het prachtige Theater ’t Speelhuis. Tot onze verrassing troffen we op dezelfde tribune twee rijen voor ons mijn oudste dochter Janneke met vriend Nick. Ook al liefhebber van Wibi en zijn muziek. Lijkt wel een gezinsfeestje te worden.
Het concert zelf was werkelijk van begin tot einde genieten… uiteenlopend van romantisch tot modern, van zéér zacht tot enorm geweld, de verassingen in de stukken… wat te denken bijvoorbeeld van het stuk wat Wibi een paar jaar geleden heeft gecomponeerd voor van Anky van Grunsven (Olympische spelen Peking). Een deel daaruit speciaal bewerkt voor solo piano en dan ook nog een keer in een tigtal variaties… werkelijk geweldig! Of het stuk wat hij schreef voor onze kunstschaatsster Karen Venhuizen. Nieuw was een ruim half uur durende compositie (Amor en Psyche) opgebouwd uit negen delen over een Griekse mythologie. Dit stuk heeft hij geschreven in de periode dat hij doof was, dus eigenlijk niet zelf kon horen wat hij aan het schrijven was… doet me trouwens denken aan Beethoven gedurende de laatste jaren van zijn leven. Hij heeft toen ook nog heel wat erg mooie stukken geschreven. Helaas nooit meer live kunnen horen. Wibi in ieder geval wél. Een pracht stuk. Heb hem naderhand nog gevraagd wanneer deze op CD wordt gezet. Komt er aan…. Was nog niet helemaal af was zijn opmerking!
Gelukkig bood Wibi ons de kans na afloop bij hem gesigneerde CD’s/DVD’s aan te schaffen. Natuurlijk wilde ik niet achterblijven en heb nog heerlijk met hem kunnen babbelen. Een klein manneke, maar o zo groot in het performen van prachtige pianomuziek.
Gezien de reacties van het publiek, de dubbele toegift – ook hijzelf had er echt zin in - een werkelijk fantastisch topconcert!

Een bijdrage van Ad

Geen opmerkingen: