vrijdag 29 juli 2011

Vaste klanten

Delft – Nijlganzen vindt je in de Nijlvallei. Mis! Nijlgansen vind ik op mijn fietspad in Delft. In mijn jeugd zag je de nijlgans nog nergens in ons land. Je moest er voor naar Avifauna om ze te zien. Pas in 1967 broedde er voor het eerst een paartje nijlganzen in Nederland. De Afrikaanse vogel begon aan zijn opmars nadat hij in Nederland en Duitsland uit particuliere dierenparkjes ontsnapte en verwilderde. Nu zie je dit buitenbeentje in de eendenwereld overal in ons land. De oude Egyptenaren beschouwden de nijlgans als een heilig dier en beeldden haar regelmatig af op hun kunstwerken. Daar krijgt zo’n dier het natuurlijk hoog van in de bol. Gisteren liet ik al doorschemeren dat ik ganzen nogal arrogante dieren vind, maar dat kun je van de nijlgans niet zeggen. Dat stadium zijn ze al voorbij. Als je opgroeit langs en op de Nijl tussen de nijlpaarden, dan leer je wel van je af bijten. En dat doen de hoog op de poten staande ganzen met de opvallende witte voorvleugels dan ook royaal. Het zijn ronduit agressieve dieren die brute kracht gebruiken. Ze pikken met geweld het nest van een andere vogel in. Daarvan zijn niet alleen onze lokale grauwe ganzen de dupe, maar ook kraaien en eenden moeten het ontgelden. Nijlganzen deinzen er niet voor terug om de kleintjes van andere eendachtigen te verdrinken. Deze mevrouw rust op dit bankje even uit op weg van de winkel naar huis. Net als de ganzen zit ze hier vaak. Ze hebben geen belangstelling voor elkaar. Dat gaat zo onder de vaste klanten van het bankje.

Geen opmerkingen: