vrijdag 15 juli 2011

Genieten

Vught – Op recepties en feestjes ter gelegenheid van gepensioneerde collega’s of familieleden is het volgende zinnetje erg populair “Ga er maar lekker van genieten”. Terwijl men hem of haar het afscheidcadeautje in de handen drukt, is dat wat de meeste mensen zeggen. Het is natuurlijk goed bedoeld, maar het is ook onzin. Het zou wel erg dom zijn als je zou wachten met genieten tot dat je met pensioen gaat. Het leven is daar te kort voor. Beter zou het zijn om te zeggen: “Doorgaan, vooral doorgaan met genieten”.
Dat is overigens nog niet zo eenvoudig. Een van mijn ex-collega’s zei in de jaren voor zijn pensionering dat hij in zijn nieuwe vrije tijd veel zou gaan golfen. Na een jaar sprak ik hem. “Ik ging de eerste maanden vijf keer per week naar de golfbaan. Dat had ik me voorgenomen. Genieten van golf was mijn nieuwe levensdoel”. Hij zei het met een verontschuldigend lachje. Hij gaf daarna direct toe dat hij te enthousiast was begonnen met ‘genieten’. “Ik kom er nu nog één keer in de week. Net als toen ik nog werkte”, vervolgde hij. Tja, ik zei het al genieten is niet eenvoudig. Leeftijdgenoten die nog zich nog niet in het leger van de genietende pensionado’s hebben geschaard, kan ik dus alleen maar adviseren niet te wachten met genieten tot ze de magische datum hebben bereikt. Annefien is inmiddels een erg geoefende pensionado. Ze heeft een perfecte balans gevonden tussen vrijwilligerswerk, sport, familie en vrienden. Het enige wat zij nog hoeft te doen is: doorgaan met genieten.

Geen opmerkingen: