zondag 17 juli 2011

Duidelijk antwoord

Delft – Hoe ben jij de zware storm van donderdag doorgekomen? Heb je schade geleden? Of is het allemaal weer goed afgelopen. Door de slechte weersomstandigheden zijn er vooral in Zuid-Holland nogal wat problemen ontstaan. Een 19-jarige jongeman en 51-jarige vrouw raakten in Den Haag zwaar gewond. De laatste moest zelfs in kritieke toestand worden opgenomen. Een dergelijk storm mag dat bij het weer in ons land horen, helemaal zonder risico is het toch niet.
Ik ben de woeste stormdag van afgelopen donderdag overigens goed door gekomen. Geen schade deze keer. Dat was op een stormachtige nacht in juli 2007 wel anders. Wel moest de natuur het natuurlijk weer ontgelden. Niet alle zonnebloemen en tomatenplanten in onze tuin hebben de windkracht doorstaan. Maar er zijn gelukkig ook overlevers. Veerkrachtige planten die de volgende dag, toen het weer stralend zonnig weer was, weer vief rechtop stonden. De storm gaf ook een antwoord op een vraag. “Stel dat een boom aan de overkant van de wetering achter ons huis zou omvallen. Zou die dan ons huis kunnen beschadigen als hij in onze richting omvalt?”
Het is een vraag die niet vaak door mijn hoofd speelt, maar zo nu en dan verschijnt hij toch in een gedachtewolkje boven mijn hoofd. Zeker als ik na een storm zie dat het pad langs de wetering weer bezaaid ligt met forse takken. De storm van vorige week gaf een duidelijk antwoord op mijn vraag. Het is een kort, maar krachtig: ja. Als er een boom omgaat in de richting van ons huis zal hij de achtergevel raken. Ik weet dat omdat een boom aan dit pad inderdaad om is gegaan. Niet in de buurt van ons huis, maar wel aan hetzelfde pad. Zo’n storm geeft helderheid. Ik weet nu wat er gebeurd als er eentje omgaat. Helaas is een helder antwoord niet altijd geruststellend.

Geen opmerkingen: