zaterdag 30 juli 2011

As good as cold

Delft – Mijn scheurkalender meldt dat Roderick Kemp in 1892 eigenaar werd van The Macallan. De kalender die dit jaar whisky tot onderwerp heeft, hangt op het kleinste kamertje van mijn huis. Het zijn maar kleine teksten en dat is maar goed ook want veel tijd om te lezen heb je daar niet. Meestal is het ook niet zo boeiend, maar soms vind ik het wel interessant. Terug naar Kemp. Hij besloot om zijn whisky uitsluitend in ongebroken ex-sherryvaten van de Spaanse eik te laten rijpen. Bij zo’n stokerij hebben ze een meneer in dienst die uitsluitend over de vaten gaat. Die zijn namelijk nogal bepalend voor de smaak. De huidige Master of Wood beweert volgens de kalender dat de hoge kwaliteit van de ‘Exceptional Oak Casks’ een van de zes pijlers van The Macallan is. Tegenwoordig worden ze zowel van Amerikaanse als Spaanse eik vervaardigd. De vaten worden nieuw gemaakt in Spanje en geprepareerd met sherry. Daarna worden ze naar Schotland verscheept. Wat ze met de sherry doen, vermeldt mijn kalender niet. Ik weet niet of je wel eens Macallan Single Malt Scotch Whisky hebt gedronken, maar de kans dat dat zo is, is vrij groot. Het is namelijk na Glenfiddich en Glenlivet de meest verkochte ter wereld. Dat staat overigens niet op de kalender, maar neem het maar van mij (en Google) aan. Die kleine feitjes over dit drankje zijn leuk om te onthouden. Ik ontdekte er nog een in het boekje ‘As good as gold’ van Colin Dexter, dat ik momenteel lees. Het is een boekje met korte verhalen over Morse, de hoofdinspecteur uit Oxford die ook graag een single malt inschenkt. In een van de verhalen doet hij dat samen met zijn baas, chief superintendent Strange. Daar staat het onopvallende zinnetje: He poured a little more of the Macallan into each of the glasses. En wat doet Morse? He nodded his head encouragingly as the bottle, now at a virtually horizontal level, hovered over his empty glass. Ik zie dat voor me. De corpulente Strange met de fles in zijn hand aarzelt.
“You’re not driving yourself home, Morse, I hope?”
“Certainly not, sir.”


Geen opmerkingen: