zondag 12 december 2010

Le saveur est né

Parijs – Waar vind je meer kerstsfeer dan in een kerk? Wat de beroemdste kerk van Parijs? Dus waar moet je in de Franse hoofdstad naar toe om iets van de Parijse kerstsfeer mee te maken. Dat is natuurlijk de Notre Dame. Wij gingen dus zaterdagmorgen naar deze kerk om de kerststal te bewonderen. Het was ook op een zaterdagse wintermorgen druk voor de kerk. Toeristen met camera’s, bedelaars en allerlei soorten oplichters met smoezen en trucs hadden zich om uiteenlopende redenen verzameld op het plein voor de kerk. Er waren ook gelovigen, maar ik vrees dat die veruit in de minderheid waren. Nadat een vriendelijke Amerikaanse toerist een foto van ons had gemaakt, togen wij de kerk in. Er werden volop kaarsjes gebrand. De kaarsjes – in twee maten voor 3 en 5 euro – waren in verband met het seizoen nu voorzien van de kerstgroet: “Noel, le saveur est né”. Het gaf een feestje tintje aan het gebeuren. De kerststal is in deze kerk anders dan je zou verwachten. In grote katholieke kerken wil men nog wel eens uitpakken. Hele taferelen met ossen, ezels en kamelen zijn niet ongebruikelijke.

Hier ziet de stal er veel ingetogener uit. Jozef en Marie staan er in afwachting naast het nog lege kribje. De os en de ezel zijn in gaas slechts vaag aangegeven. Het is ook de plek in de kerk waar het wat stiller en rustiger wordt. Het is net of de mensen even vergeten dat ze hier eigenlijk zijn om foto’s te nemen. Ik zie mensen kruisjes slaan. Een oude mevrouw zakt daarbij op een knie en prevelt wat in een voor mij onbekende taal. Het bidden duurt wat langer dan ik verwacht. Dan besef ik plotseling dat er een andere oorzaak is. Ze kan niet meer overeind komen. Stramheid dwingt haar in deze eerbiedige houding voor het lege kribje te blijven knielen. Ik kijk haar aan en maak een gebaar alsof ik haar op wil helpen. Ze glimlacht dankbaar en ik trek haar langzaam weer rechtop. Ze prevelt een dankjewel in een voor mij onbekende taal, slaat een kruisje en schuifelt weer verder. Later besef ik pas dat ze in haar nederige houding nog wel een foto heeft gemaakt van Josef en Maria. Hoewel gelovig bleef ze ook toerist.

Geen opmerkingen: