woensdag 15 december 2010

Creatief met pasta

Delft – Kun je je de tv-serie ‘Creatief met kurk’ herinneren? Het was een satirisch programma uit het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw. Arjan Ederveen als cursusleider Peter van de Pood en Tosca Niterink als presentatrice Ellen – we kenden hen toen alleen nog als Theo en Thea – maakten deze parodie op het programma ‘Kreatief met Karton’ van Ellen Brusse alsof het een Teleac-cursus was. Ik herinner me het standaardgesprek waarmee het programma opende nog goed.

Ellen: "En wat is het basismateriaal van vandaag?"
Peter: "Het basismateraal van vandaag is kurk."
Ellen: "Waar moet je op letten?"
Peter: "Altijd van je af snijden!"

Het schoot allemaal door mijn gedachten toen ik niet zo lang geleden in het Italiaanse Sienna zag wat een lokale restauranthouder had gedaan met pasta. Het zou een mooi onderwerp zijn voor een nieuwe cursus ‘Creatief met pasta’. Dat Italianen uiterst creatief zijn met pasta merkte ik daar elke dag tijdens de lunch en het diner. Maar ook buiten de keuken laten de Italianen zich kennelijk graag inspireren door de talloze vormen waarin pasta voorkomt. Maar niet alleen daar. Ook op Nederlandse kleuter- en basisscholen wordt er soms gebruik gemaakt van de mogelijkheden die pasta geeft aan de knutselaar. Pasta is een inspiratiebron. Je kunt er prachtige dingen mee knutselen voor Moeder- en Vaderdag. Dan is een dergelijk gordijn eigenlijk nog een heel simpele, bijna voor de hand liggende toepassing van deze pastasoort. Nederlandse juffen en meesters hebben vast veel betere ideeën. Toch?

Geen opmerkingen: