vrijdag 3 december 2010

John Betjeman redde St. Pancras

Londen – Wie vanaf het vasteland van Europa naar Londen reist met de Eurostar komt aan op St. Pancras International, het mooiste treinstation van Groot-Brittannië. De geschiedenis van deze aankomst- en vertrekplaats van de snelle treinverbinding heeft een bizar begin. Het scheelde in de jaren zestig van de vorige eeuw maar een haartje of het prachtige gebouw was gesloopt.
De ontstaansgeschiedenis begint in 1868. Het St. Pancras Station werd gebouwd voor de Midland Railway. Zij vertrokken hier met hun stoomtreinen naar Manchester, Carlisle en de steden van het Penninisch Gebergte. Het station werd opgezet als een waar spoorwegpaleis. Het gebouw is geheel opgetrokken in rode steen en gebouwd in neogotische stijl. Een prachtig voorbeeld van de Victoriaanse bouwstijl. Er werd een al net zo prachtig hotel tegenaan gebouwd. Het tij begon echter te keren in de jaren twintig. De eigenaar van Euston Station kreeg toen ook St. Pancras in bezit. Hij vond de treinen en het station gedateerd en stak zijn geld liever in Euston Station. Hierdoor zette het verval in. Het mooie hotel werd gesloten en bleef leeg staan. In de jaren zestig ontstond het plan om de stations van St. Pancras en daarnaast gelegen King’s Cross samen te voegen. Daarvoor wilde men beide stations slopen en een groot nieuw modern treinstation bouwen. Dit schoot dichter Sir John Betjeman (1906-1984) in het verkeerde keelgat.
Kort daarvoor had men het Euston Station volgens hem en vele ander Britten ten onrechte gesloopt en lelijk verbouwd. Hij wilde een tweede blunder van deze omvang voorkomen en startte een protestactieactie. Betjeman, oprichter van the Victorian Society en welbespraakt voorvechter van de Victoriaanse architectuur, was toen al een nationale figuur die niet alleen bekend was als poet laureate, maar ook bekend was door zijn optredens voor radio en tv. Door de ophef hij die veroorzaakte, werd na een parlementaire discussie besloten het station te sparen. Het stond daarna heel lang leeg, maar toen begin 2000 werd besloten om de thuishaven van de Eurostar te verhuizen van Waterloo Station naar St Pancras, begon een grootscheepse renovatie. Beeldhouwer Martin Jennings maakte voor het gerenoveerde station een prachtig beeld van Sir John Betjeman. Hij kreeg de ereplaats die hij verdiende.

Geen opmerkingen: