maandag 13 december 2010

Le Pouce

Parijs – Je kunt als kunstenaar nog zo veel mooi en divers werk maken, soms blijft één werk je je hele leven achtervolgen. Alsof je niets meer hebt gedaan dan dat. Dat geldt ook een beetje voor de Franse beeldhouwer César. De in 1998 overleden kunstenaar heet voluit César Baldaccini. Hoewel in Frankrijk geboren, is hij van Italiaanse afkomst. Zij bekendste werk is de twaalf meter hoge bronzen duim in de Frans wijk La Défense. Hij was in 1943 naar Parijs gekomen om het vak van smid te leren. Zijn eerste kunstwerken in de jaren vijftig waren dan ook van oud ijzer gelast insecten en personages. Hij was de meester van de metaalsculptuur. In 1960 veroorzaakte hij nogal wat rumoer in de kunstwereld en daar buiten met het kunstwerk Compressions. Je herinnert je dat nog wel. Het kunstwerk bestond namelijk alleen uit tot een blok geperste autowrakken. Vijf jaar later toonde hij op een tentoonstelling weer een nieuwe techniek. Hij had ontdekt hoe hij polyester kon gebruiken in zijn kunstwerken. Het leverde zijn eerste duim (pouce) op. De rode polyurethaan duim was in afmeting niet zo groot en reisde de hele wereld rond. Het werd zijn handelsmerk. Zaterdag zagen Corien & ik zijn definitieve bronzen duim. Het kunstwerk is niet alleen door zijn grote heel indrukwekkend. Ondanks het feit dat César allerlei vormen en materialen – hij verwerkte zelfs vloeibaar kristal – ging combineren, kennen we hem toch vooral van zijn duim. Wat dat is het, een kopie van zijn eigen duim

Geen opmerkingen: