maandag 24 mei 2010

Echte nep


Marmaris – Niet alleen voorheen in Nederlands, maar ook hier in Turkije zelf krijgen wij ongevraagd allerlei waarschuwingen te horen. Vooral gepast betalen, want ze hebben in de winkeltjes zogenaamd nooit geld terug. Tel je geld goed na want ze hebben allemaal een cursus gevolgd bij Hans Kazan. Het is allemaal heel goed bedoeld, maar als je niet oppast zie je iedereen voor een oplichter aan. Dat kan toch ook niet waar zijn. Onze ervaringen tot nu toe zijn namelijk heel anders. Zondagavond kochten we in het kleine winkeltje vlak bij ons hotel een fles met 5 liter water. Wij waren immers gewaarschuwd om geen water uit de kraan te drinken. Ik zag zelfs op een terras de mensen aan het tafeltje naast ons de ijsklontjes uit hun cola vissen. Maar dat terzijde. Terug naar het winkeltje.


Ik vroeg de man achter de toonbank van het winkeltje hoeveel de fles water kostte. “Tweeënhalf” , antwoordde hij. Ik legde de euro’s voor hem neer. “O nee”, zei hij geschrokken. “Dat is in Turkse Lires. In euro’s is het 1,25”, vertelde hij snel. Ik paste mijn bedrag daarop aan. Hij was de eerste die de waarschuwingen niet waar maakte. Hij had ook gewoon het geld op kunnen strijken. Op een winkeltje in een straat achter ons hotel zagen we dat de winkelier op de etalageruit al aangaf dat de zonnebrillen en horloges allemaal nep zijn. Ze zijn 'genuine fake’ staat er. Daarover wil hij bij voorbaat kennelijk geen discussie. Daar houdt hij helemaal niet van want boven de deur staat nog eens ‘no hassle’.

1 opmerking:

Marlouh zei

Sommige nep is best van goede kwaliteit.Heb er weleens 'n tas of spijkerbroek gekocht,dus ik heb ervaring.