vrijdag 24 november 2006

Ruziemaken bij IKEA


Delft – “Weet jij wat een Billy is?”, vroeg ik aan Corien opkijkend uit mijn krant gistermorgen. Mijn echtgenote gaf onmiddellijk het correcte antwoord: “Dat is de bestverkochte boekenkast van IKEA”. Ik vroeg het omdat volgens het artikel dat ik tijdens mijn ontbijt las 77 procent van de Nederlandse bevolking dit feit schijnt te weten. Aan deze ontbijttafel zaten we al op 50 procent. Delft heeft – na de recente uitbreiding – een van de grootste filialen van deze Zweedse woongigant in Europa. Een storemanager uit Abu Dhabi krijgt hier zijn opleiding.

Op weg naar de kassa kun je zelfs je winkelwagentje kopen.

Het artikeltje ging daarover. Het stond vol met dit soort weetjes. In het IKEA-restaurant worden jaarlijks 200 miljoen Zweedse gehaktballetjes verkocht. Dat is dus de echte ballenbak. Heel veel mensen gaan naar de winkel alleen maar om wat te neuzen en omdat het zo gezellig is. Maar dat is een misvatting: 93 procent van de bezoekers koopt iets. Ze zijn niet alleen met de gehaktballen erg goed, ze zijn helemaal uitgekookt bij de Zweedse onderneming. Corien & ik zijn er onlangs ook weer even geweest. Op een maandag, want dan is het niet zo druk. Ook wij kwamen met veel meer thuis dan we van plan waren aan te schaffen. Maar we kregen geen ruzie. Want ook dat komt veel voor bij IKEA. Volgens het artikel in mijn ochtendblad krijgen echtparen die door de meubelwinkel lopen gemiddeld binnen een tijdsbestek van 25 minuten ruzie. Zij wil immers de héle zaak door en hij wil weer snel naar huis. Krijgen jullie er al weer zin in?

Geen opmerkingen: