maandag 27 november 2006

De stad van Johannes Vermeer


Delft – Het begint zo langzamerhand een Delftse kunstuiting van formaat te worden. Overal in onze stad kom je graffiti tegen. Ik bedoel dan niet de illegaal neergekliederde muurschilderingen van puisterige jongelui met een identiteitsprobleem. Ik doel op de officieel en met goedkeuring van de eigenaar van de muur aangebrachte schilderingen. De Prinsenstad wordt steeds kleurrijker. Ik berichtte onlangs al over de Nicaraguaanse kunstenaar die op uitnodiging naar Delft was gekomen om een muurschildering aan te brengen. Maar ook eerder dit jaar tijdens de voetbalkoorts rond het WK schreef ik al iets over een muurversiering. Vorig jaar maart keken we met Adrie & Monique al eens naar graffitiartiesten aan het werk op schuttingen in de Delftse binnenstad. En dat het lang niet altijd om schuttingtaal gaat werd ook duidelijk. In de Molstraart zag ik onlangs deze sprookjesachtige versiering op de muur.

Muurschildering in de Molstraat.

De Delftenaren fietsen er achteloos aan voorbij, maar het is de moeite waard om eens op het gemak te bekijken. Ze zien de graffitiartiesten elk weekend trouw in de weer in de tunnel onder het Prinses Ireneviaduct. Het kunstwerk van Monet is er ook nog steeds net als de Pink Floydkoe. Is dat in jullie woonplaats nu ook? Of zijn ze juist hier in Delft zo kunstzinnig aangelegd. Het is niet voor niets de geboorteplaats van Johannes Vermeer.

Geen opmerkingen: