dinsdag 28 november 2006

Al weer een wijnfietstocht.


Delft – Haast behoef je niet te hebben want het wijnvoordeel van de Plussupermarkt is nog geldig tot 9 december. Hoewel toen ik vanmorgen bij de Plussupermarkt in de buurt kwam, was de Valle del Mañan 2001, Reserva Alicante al op. “Hij komt weer binnen hoor”, verzekerde de winkelier me toen ik naar vroeg. Deze superieure Spaanse wijn is heerlijk vol en zacht van smaak en kost nu € 1,75 per stuk. Spring dus snel op de fiets om in te gaan slaan. Je moet wel in een veelvoud van twee inkopen, want het is 2 halen, 1 betalen. Vorig jaar wees ik jullie al op deze wijn en hij is alleen maar lekkerder geworden. Er zijn nog veel meer omfietswijnen te halen bij deze buurtsuper. Ik vond een aantal wijnen die dubbel bekroond zijn. Ze kregen het predikaat omfietswijn in de supermarktwijngids 2007 van Nicolaas Klei en een ster in de wijnalmanak 2007 van Hubrecht Duijker en Harold Hamersma.

 Wijnen van de El Descanso Estate zijn omfietswijnen.

Het zijn wijnen uit Chili, het paradijs voor de wijnmakers. Een land met veel zon en koele nachten, schone lucht, excellente gronden en voldoende water. Ideaal voor de wijnbouw. Vroeger had ik het niet zo op de wijnen uit de nieuwe wereld, de wijnlanden buiten het oude Europa waar de wijn duizenden jaren geleden begon. Maar het wordt steeds beter. In Chili vind je voornamelijk Franse druivenrassen die laat in de 19de eeuw uit Europa werden gehaald. Ik koos de wijnen van de El Descanso Estate. Cabernet Sauvignon 2005 is een stevige wijn met veel fruit. De Merlot 2005 heeft een hele rijke smaak met veel zwarte vruchten en een vleugje cacao. De Carmenère 2005 behoort tot mijn favoriete druivenrassen. Het heeft een aroma van rijpe pruimen en bramen, waarin ik ook iets van laurier en gebrande noten vind. Waar wachten we nog op. Het heerlijke zachte lenteweer van november maakt een fietstochtje alleen maar leuker. Ook deze gaan per twee en kosten dan €2,99. Normaal betaal je er een euro per stuk meer voor. Ik zou de fietstassen niet vergeten. Trouwens de auto mag ook, dan kan je wat meer meenemen.

Een aantal lezers van ODD/OG is gratis abonnee op het ODD-Wijnalarm. Dat betekent dat je een mailtje krijgt als er een omfietswijn is te halen. Wil jij ook een ODD-Wijnalarm? Meld je dan hier

Geen opmerkingen: