maandag 23 oktober 2006

Zilveren Kolok speelt Speelhuis plat


Helmond – Afgelopen zaterdagmorgen sprak ik Ad over de wervelende show waarmee 'zijn' Kolok onlangs het 25-jarige bestaande vierde. Hij vertelde dat het vorig jaar in Apeldoorn tot beste popkoor van 2005 gekroonde zilveren Kolok ’t Speelhuis moeiteloos plat kreeg. “Ik hoorde na afloop van diverse kanten dat het een wervelende show was die van het begin tot het einde boeide”, vertelde hij me nog steeds enthousiast.

In stemmig wit begon Kolok met Billy Joel's Lullaby aan het tweede deel van het optreden.

“We begonnen het concert met Elton John's Circle of life, gezongen in een grote cirkel in het publiek. Dat was een geweldige binnenkomer”, ging hij verder.
Hij legde me uit – iets wat ik overigens uit eigen ervaring al wel wist – dat een avondje Kolok meer is dan een concert van een popkoor. “Het is een spectaculaire combinatie van muziek en beweging”, benadrukte hij.

Nelly & Pieter Jan waren ook zeer te spreken over het zilveren jubileumconcert.

Ad sprak na afloop van het concert met de Helmondse wethouder van cultuur Kees Bethlehem. Ook die was onder de indruk. De Helmondse bestuurder zorgde er persoonlijk voor dat Ad als pianist en leider van de vaste begeleidingsband voortaan op een concertvleugel kan spelen tijdens de concerten. “Ik vond het heel erg leuk dat veel familieleden en vrienden de moeite hadden genomen om naar het concert te komen. Ik weet zeker dat iedereen een fantastisch avond had. Pieter Jan en Floris maakten opnamen en zijn nu bezig om een DVD-registratie van deze geweldige avond te maken. Ik kijk daar erg naar uit”.
Ik vroeg Ad of er in het repertoire en de optredens van Kolok in de afgelopen 25 jaar veel is veranderd.

Ad waardeerde het heel erg dat veel familieleden en vrienden de moeite hadden genomen om naar het concert te komen.

“In de eerste jaren zongen we uitsluitend het populaire repertoire. Vooral na de komst van dirigent Don Henken zijn we met het koor een nieuwe weg ingeslagen. We vernieuwen onszelf nu steeds weer. Don gaf het koor met zijn oog voor detail zeker meer kwaliteit en uitstraling“, antwoordde Ad
Dat bleek tijdens het jubileumconcert ook. Het publiek beloonde koor en begeleidingsband met een terechte staande ovatie. Voordat Corien & ik weer verder gingen, toonde Ad me nog even de dubbel-cd ‘Twentyfivelive’ die is gemaakt ter gelegenheid van het zilveren jubileum. Ik weet zeker dat jullie hem via Ad kunnen bestellen.

Geen opmerkingen: